Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 maja 2020 r., sygn. II SAB/Ol 14/20

Oświata

 

Dnia 12 maja 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Bogusław Jażdżyk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 12 maja 2020 roku sprawy ze skargi P. T. na bezczynność Wójta Gminy w zapewnieniu bezpłatnego dowozu ucznia do szkoły z opiekunem oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z 25 listopada 2019 r. P. T. (dalej jako: "skarżący") zwrócił się do Wójta Gminy, na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148), o zapewnienie jego córce L., ur. "[...]" r., zam. w B., bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do Szkoły Podstawowej oraz w czasie powrotu do domu - od dnia 1 grudnia 2019 r. W uzasadnieniu wyjaśnił, że droga jego córki do szkoły przekracza 3 km. Dowóz dzieci do szkoły pod pieczą opiekuna jest zadaniem własnym gminy, wynikającym z powołanego przepisu. Zarzucił, że gmina odmawia zapewnienia dziecku bezpłatnego transportu w asyście opiekuna i narzuca jedynie uprawnienie do zwrotu kosztów przejazdu. Skarżący zmuszony jest do posyłania dziecka za pośrednictwem komunikacji publicznej, podczas gdy ze względów zawodowych i osobistych ani on, ani jego żona nie są w stanie zapewnić córce osobistej opieki podczas podróży.

W odpowiedzi, pismem z 27 grudnia 2019 r. Zastępca Wójta, działając

z upoważnienia Wójta Gminy, nie zgodził się z żądaniem skarżącego. Wyjaśnił, że gmina może wypełnić obowiązek wskazany w art. 39 ustawy Prawo oświatowe poprzez: 1) zorganizowanie transportu i opieki w czasie przewozu dziecka do szkoły, 2) zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej. Rozłączny charakter art. 39 ust. 3 pkt 1 ustawy pomiędzy powyższymi obowiązkami wskazuje w sposób jednoznaczny, iż w przypadku zwrotu kosztów przejazdów komunikacją publiczną, ustępuje obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki. Podkreślono, że z przepisu tego nie wynika, by uczniowi w trakcie przejazdu środkami komunikacji publicznej musiał obowiązkowo towarzyszyć opiekun. Odpowiedzialność za ucznia dojeżdżającego do szkoły środkami komunikacji publicznej ponoszą jego rodzice (prawni opiekunowie). Przepis powyższy umożliwia natomiast zwrot kosztów ich przejazdu środkami komunikacji publicznej w przypadku, gdy dziecko nie ukończyło 7 lat. Zauważono, że obecnie obowiązujący art. 39 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe jest dosłownym powtórzeniem art. 17 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00