Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 maja 2020 r., sygn. II SA/Lu 199/20

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Czaja Sędziowie Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca) Asesor sądowy Jerzy Parchomiuk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 6 maja 2020 r. sprawy ze skargi W. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] stycznia 2020 r., Nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Prezydenta Miasta Z. z dnia [...] r., Nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz W. W. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Sygn. akt II SA/Lu [...]

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...]. Prezydent Miasta Z. odmówił przyznania W. W. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu sprawowania opieki nad matką A. W.. W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że w sprawie nie został spełniony warunek o jakim mowa art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, zgodnie z którym świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała nie później, niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednakże nie później niż do ukończenia 25 roku życia. Tymczasem z orzeczenia wydanego przez Komisję Lekarską do Spraw Inwalidztwa i Zatrudnienia w Z. z dnia 25 września 1986r. wynika, że A. W. została zaliczona do I grupy inwalidów, a niepełnosprawność istnieje od czerwca 1986r. Wynika z tego, że w chwili uzyskania orzeczenia miała ukończone 54 lat. Zdaniem organu w sprawie nie miał zastosowania wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014r. ( K 38/13 ), według którego wspomniany przepis w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie, ze względu na moment powstania niepełnosprawności, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji. Organ powołał się jego uzasadnienie, gdzie stwierdzono, że skutkiem jego wejście w życie nie jest uchylenie art. 17 ust.1 b ustawy, ani uchylenie decyzji przyznających świadczenie, ani wykreowania prawa do żądania świadczenia dla opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, jeżeli niepełnosprawność podopiecznych nie powstała w okresie dzieciństwa. Poprawienie stanu prawnego należy wyłącznie do ustawodawcy, który powinien podjąć działania niezwłocznie. Dotychczas jednak żadnych zmian w ustawie nie wprowadzono. Zdaniem organu przyznanie żądanego świadczenia nie jest możliwe również z innego powodu. Jest to związane z przyznaniem wnioskodawcy decyzją z dnia [...]. specjalnego zasiłku opiekuńczego na okres od 1 listopada 2019r. do dnia 31 października 2020r. Według art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. b) ustawy o świadczeniach rodzinnych świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego. Powyższy przepis wyklucza możliwość pobierania dwóch świadczeń jednocześnie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00