Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 12 maja 2020 r., sygn. II SAB/Bk 43/20

Policja

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska (spr.), Sędziowie asesor sądowy WSA Marcin Kojło,, sędzia WSA Marek Leszczyński, po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 maja 2020 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi G. D. na bezczynność Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. w przedmiocie ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe 1. zobowiązuje Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. do załatwienia wniosku skarżącego G. D. z dnia [...] listopada 2018 roku w sposób przewidziany prawem, w terminie 1 - go miesiąca od daty zwrotu akt organowi; 2. stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności; 3. stwierdza, że bezczynność organu miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa; 4. przyznaje od Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. na rzecz skarżącego G. D. sumę pieniężną w wysokości 1000 (tysiąc) złotych.

Uzasadnienie

Skarżący - G. D. w dniu 31 marca 2020 r. złożył do sądu administracyjnego skargę na bezczynność Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. w sprawie wniosku o wyrównanie ekwiwalentu za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe i dodatkowe należne w związku ze zwolnieniem ze służby w Policji. Skarżący wniósł o:

- zobowiązanie organu do dokonania czynności wypłaty przedmiotowych należności w określonym terminie wraz z ustawowymi odsetkami;

- przyznanie od organu sumy pienięznej;

- stwierdzenie, że do bezczynności doszło z rażącym naruszeniem prawa.

W uzasadnieniu skargi skarżący podniósł, że odchodząc na policyjną emeryturę 31 stycznia 2011 r. miał niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy za lata 2009-2011 w wymiarze łącznym 97 dni, za który wypłacono mu ekwiwalent w wysokości 1/30 miesięcznego uposażenia za każdy dzień. Jako, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 30 października 2018 r. wydanym w sprawie K 7/15 orzekł, że taki sposób ustalania wysokości ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego, jest niezgodny z Konstytucją, skarżący w dniu 16 listopada 2018 r. wystąpił do Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. z wnioskiem o wypłatę wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. W odpowiedzi na powyższe w dniu 20 grudnia 2018 r. otrzymał odpowiedź, w której poinformowano go, że wniosek nie może być rozpoznany, gdyż ustawodawca nie określił ustawą nowego wskaźnika niezbędnego do ustalenia wysokości należnego uposażenia za niewykorzystany urlop. Jednocześnie poinformowano, że rozpoznanie wniosku nastąpi po wprowadzeniu uregulowań prawnych w tym zakresie. Skarżący następnie w dniu 17 lutego 2020 r. (po 14 miesiącach od otrzymania odpowiedzi na wniosek) wystąpił do Komendanta Głównego Policji z ponagleniem. Postanowieniem z [...] marca 2020 r. uznano, że Komendant Wojewódzki Policji w B. nie pozostawał w bezczynności. Stwierdzono, że po wyroku TK powstała luka prawna, która wymaga usunięcia przez ustawodawcę. W aktualnym stanie prawnym organ rozpatrując kwestię wypłaty ekwiwalentu może powstrzymać się przed rozstrzygnięciem w tym zakresie do czasu zakończenia prac legislacyjnych nad daną kwestią. Skarżący podniósł, że powyższe oznacza, że piętnaście miesięcy, jakie upłynęły od złożenia wniosku nie przyniosły najmniejszego postępu w załatwieniu jego sprawy, a organ czuje się zwolniony z jakichkolwiek działań i oczekuje na przedsięwzięcia legislacyjne, o których nie wiadomo kiedy nastąpią. Zarzucono, że do dnia dzisiejszego, organ nie wydał decyzji i nie podjął żadnych czynności w kierunku zaspokojenia roszczeń skarżącego. Nie został on także zawiadomiony o faktycznych przyczynach zwłoki, ani o ewentualnym nowym terminie załatwienia sprawy i o prawie do wniesienia ponaglenia. Pismo Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. nie ma waloru rozstrzygnięcia administracyjnego wywołującego skutki prawne. Zdaniem skarżącego jeżeli organ nie znajduje podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy winien wydać decyzję odmowną - czego dotychczas nie uczynił.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00