Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 kwietnia 2020 r., sygn. I SA/Wr 122/20
Podatkowe postępowanie; Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Kamila Paszowska-Wojnar, sędzia WSA Katarzyna Radom, , po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 28 kwietnia 2020 r. sprawy ze skargi: Gminy Miasta A. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 listopada 2019r. nr [...]. II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 100 (słownie: sto) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organem podatkowym.
1.1. Przedmiotem skargi Gminy Miasto O. (dalej: Gmina/ Skarżąca) jest postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z dnia 18 grudnia 2019r. nr [...] utrzymujące w mocy postanowienie własne z dnia 7 listopada 2019r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
1.2. Z akt sprawy wynika, że w dniu 3 września 2019r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług (dalej: VAT), uzupełnionym pismami z dnia 11 i 25 października 2019r. We wniosku przedstawiła następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe. Gmina wskazała m.in., że jest podatnikiem VAT i wykonuje zadania własne, do których stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019r, poz. 506) należą m.in. zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W 2019r. Gmina ukończyła realizacje inwestycji pn. "Rozbudowa zespołu basenów odkrytych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, budowa kompleksu terenowej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej". W ramach inwestycji powstała: strefa basenowa, budynek wejściowy, budynek techniczny, schody i pochylnie terenowe, tarasy twarde i chodniki, drogi i place, boiska, tereny zielone, plaże trawiaste, nawierzchnie żwirowe. Gmina poniosła szereg wydatków inwestycyjnych, w szczególności na nabycie usług: sporządzenia opinii geotechnicznych wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską, sporządzenia dokumentacji projektowych, wykonania prac rozbiórkowych, wycinki drzew, budowlanych lub budowlano-montażowych, przyłączenia do mediów, nadzoru inwestorskiego. Wydatki na pływalnię ponoszone były w okresie 2015-2019 i zostały udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca widnieje Gmina. Inwestycja została zrealizowała ze środków własnych Gminy. Gmina podjęła decyzję o odpłatnym udostępnieniu obiektu na rzecz podmiotu zewnętrznego (spółki prawa handlowego) specjalizującego się w prowadzeniu działalności sportowo-rekreacyjnej na podstawie umowy dzierżawy. W związku z zawarciem umowy Gmina pobiera od Spółki miesięczny czynsz dzierżawny w wysokości 500 zł netto. Czynsz dzierżawny jest relatywnie niski albowiem wynika to ze specyfiki działalności. Prowadzenie działalności sportowo-rekreacyjnej w zakresie rekreacji wodnej wymaga odpowiednich zasobów, wiedzy, doświadczenia - zaś dochody wynikające z prowadzenia tego typu działalności są relatywnie niskie. Istnieje wąski krąg zainteresowanych prowadzonych tego typu działalności - co potwierdza fakt, że na ofertę Gminy odpowiedział wyłącznie jeden podmiot. Po przeprowadzeniu analizy sytuacji na rynku lokalnym, Gmina ustaliła czynsz dzierżawny na poziomie, który umożliwiałby jej skuteczne pozyskanie zainteresowanego prowadzeniem pływalni na terenie Gminy w sposób profesjonalny i efektywny. Gmina szacuje, że udział czynszu z tytułu dzierżawy w kosztach inwestycji np. w perspektywie 10 letniej (założonej samodzielnie przez Gminę) nie przekroczy jednego procenta. Uzyskany czynsz dzierżawny pokryje wyłącznie część kosztów poniesionych na realizację inwestycji w postaci pływalni. Co oznacza, że uzyskany czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wyłącznie części wydatków poniesionych na realizację inwestycji w postaci pływalni. Gmina wskazała, ze na moment złożenia uzupełnienia wniosku z dnia 25 października 2019r. posiada 100 % udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Spółka wykorzystuje pływalnię w celu prowadzenia w całości komercyjnej działalności, tj. do czynności opodatkowanych VAT. Usługi przez nią świadczone dostępne są dla wszystkich zainteresowanych podmiotów, w tym Gminy, a ceny ustalane są przez spółkę na poziomie cen rynkowych. W związku z powyższym zadano pytania: 1/ czy odpłatne udostępnianie obiektu odkrytej pływalni na podstawie umowy dzierżawy na rzecz spółki stanowi po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT; 2/ czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na pływalnię. Odnośnie pytania 1 Gmina odwołała się do treści art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018r., poz. 2174; dalej: ustawa o VAT) i wskazała, że w odniesieniu do czynności dzierżawy świadczonych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina nie działa więc jako organ władzy publicznej. Oznacza to, że w analizowanym przypadku Gmina działa w charakterze podatnika a świadczone usługi podlegają opodatkowaniu VAT. Co się tyczy drugiego pytania, wskazano na treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i podkreślono, że obiekt odkrytej pływalni służy Gminie do wykonywania czynności, które jej zdaniem dają podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwocie podatku naliczonego. Pływalnia jest bowiem w całości wykorzystywana przez Gminę do wykonywania odpłatnej usługi dzierżawy.