Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 marca 2020 r., sygn. IV SA/Wa 1989/19
Ochrona środowiska
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Sękowska (spr.), Sędziowie sędzia WSA Aneta Dąbrowska, asesor WSA Agnieszka Wąsikowska, Protokolant st. sekr. sąd. Marcin Woźniak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 marca 2020 r. sprawy ze skargi M. S. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego decyzją Nr [...] z [...] czerwca 2019 r. Główny Inspektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z [...] października 2018 r., Nr [...], orzekającą o odmowie umorzenia zaległości podatkowej - administracyjnej kary pieniężnej w kwocie 500,00 zł, wymierzonej M. S. prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą A. decyzją z [...] czerwca 2017 r. Nr [...] za nieterminowe przekazanie Marszałkowi Województwa [...] zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania tych odpadów za 2013 rok.
W uzasadnieniu organ wskazał, że na podstawie art. 202 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, w sprawach dotyczących administracyjnych kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 201, ze zm.), z tym że uprawnienia organu podatkowego przysługują wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska. Zgodnie z art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, wojewódzki inspektor ochrony środowiska działający jako organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b. w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. [...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska po rozważeniu opisanych we wniosku okoliczności nie stwierdził zaistnienia przesłanki "uzasadnionego ważnego interesu podatnika" jak również przesłanki "interesu publicznego". Organ I instancji wskazał, że przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą musi liczyć się z koniecznością ponoszenia kosztów z nią związanych, w tym również podatków. Jeśli prowadząc działalność gospodarczą narusza przepisy prawa to wiąże się to z ryzykiem odpowiedzialności za popełniony delikt administracyjny, co w konsekwencji prowadzi do ukarania podmiotu karą administracyjną. Kara ma charakter zobowiązania podatkowego w związku z czym przedsiębiorca ma obowiązek jego zapłaty. Zastosowanie instytucji umorzenia jest tylko wyjątkiem od tej reguły i zachodzi tylko w sytuacji zaistnienia przesłanek ..uzasadnionego ważnego interesu podatnika" jak również przesłanki "interesu publicznego". Z ważnym interesem podatnika możemy mieć do czynienia gdy podatnik znalazł się w trudnej sytuacji, której nie mógł przewidzieć lub nie mógł jej zapobiec. Ważny interes podatnika, to także sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie uregulować zaległości podatkowych. Będzie to utrata możliwości zarobkowania, utrata losowa majątku. Ponadto rozpatrując ważny interes podatnika, należy mieć na uwadze nie tylko sytuacje nadzwyczajne (losowe), ale także sytuację ekonomiczną podatnika. Organ I instancji W przedstawionym stanie faktycznym Strona nie znajduje się w trudnej sytuacji materialnej, która uniemożliwiałaby zapłatę kary w wysokości 500 zł.