Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 marca 2020 r., sygn. III SA/Wa 2550/19

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Aneta Trochim - Tuchorska, Sędziowie sędzia WSA Włodzimierz Gurba, asesor WSA Konrad Aromiński (sprawozdawca), , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 11 marca 2020 r. sprawy ze skargi C. sp.k. z siedzibą w W. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów Ordynacji Podatkowej oddala skargę

Uzasadnienie

C. sp. k. (poprzednio: C. sp. z o.o. - dalej: "Wnioskodawca", "Skarżąca", "Spółka") złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie obowiązków związanych z przekazywaniem informacji o schematach podatkowych, o których mowa w rozdziale 11a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm., dalej: "O.p.").

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polską firmą konsultingową, świadczącą przede wszystkim usługi doradztwa podatkowego na rzecz przedsiębiorców zarówno polskich, jak i zagranicznych. W ramach prowadzonej działalności, Spółka świadczy usługi doradcze m.in. na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych (z siedzibą w krajach Unii Europejskiej (UE"/Europejskiego Obszaru Gospodarczego - EOG), jak również w krajach trzecich (dalej: "Klienci") polegające na reprezentowaniu Klientów przed polskimi organami podatkowymi i sądami administracyjnymi w postępowaniach dotyczących wniosków o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych. Klienci inwestują na terytorium Polski swoje aktywa w papiery wartościowe, w tym przede wszystkim w akcje polskich spółek giełdowych i obligacje skarbowe. Z tytułu dokonanych inwestycji, przy wypłacie należności z nich wynikających (m.in. dywidend) przez polskich płatników pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych (dalej: "WHT") na podstawie art. 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865, dalej: "u.p.d.o.p.") obliczony na podstawie podstawowej stawki, wynikającej z u.p.d.o.p. lub obniżonej stawki, wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (dalej: "u.u.p.o."). Istnieją sytuacje, w których podatek ten pobierany jest nienależnie, w związku z czym stanowi on dla Klientów nadpłatę, podlegającą zwrotowi. Spółka podała, że wnioski o stwierdzenie i nadpłaty są przy tym zasadniczo oparte na dwóch podstawach prawnych, tj.: zwolnieniu wynikającym z art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p., dla funduszy inwestycyjnych z UE/EOG i naruszeniu zasady swobody przepływu kapitału wynikającej przede wszystkim z Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: "TFUE").

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00