Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 11 marca 2020 r., sygn. II SAB/Ol 2/20
Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak po rozpoznaniu w dniu 11 marca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Z.M. na bezczynność Prezydenta Miasta w przedmiocie wydania decyzji administracyjnej dotyczącej przeniesienia obowiązku opieki nad psem postanawia: odrzucić skargę. WSA/pos.1- sentencja postanowienia
Uzasadnienie
Pismem z 06.12.2019 r., przesłanym drogą e-mailową, Z.M. (dalej jako: "skarżący") wystąpił do Prezydenta Miasta wnosząc o przeniesienie na niego obowiązku opieki nad psem o imieniu B. Podał, że jest współwłaścicielem wskazanego psa i sprawował nad nim opiekę w okresie od [...]. do [...].br. Wniósł o wydanie decyzji administracyjnej w tym zakresie. Wyjaśnił, że od 27 sierpnia walczy o prawo do opieki nad nim. Zarzucił, że pies jest w złym stanie i nie zgadza się ze stanowiskiem dyrektora schroniska, który nie znalazł podstaw do odebrania psa.
W odpowiedzi, pismem z [...], znak: [...], Zastępca Prezydenta Miasta poinformował skarżącego, że po analizie korespondencji oraz materiałów i wyjaśnień uzyskanych ze schroniska, wynika że pies o imieniu B. został adoptowany ze Schroniska dla Zwierząt w O. (dalej jako: "Schronisko") [...]. Umowa adopcyjna została zawarta pomiędzy Schroniskiem a osobą, która od chwili jej zawarcia jest odpowiedzialna za sprawowanie opieki nad psem i jest jedynym prawnym opiekunem zwierzęcia. Postępowanie takie jest postępowaniem cywilnoprawnym regulującym stosunki cywilnoprawne między osobami fizycznymi i osobami prawnymi (ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny). Dlatego w tym zakresie nie mają zastosowania przepisy ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm). W takim przypadku prawo nie przewiduje wydania decyzji administracyjnej. Wyjaśniono, że w umowie adopcyjnej przewidziano prawo inspekcji w miejscu pobytu zwierzęcia, jak też możliwość rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym oraz zabrania psa przez Schronisko, w przypadku łamania postanowień tej umowy. Do chwili obecnej Schronisko nie stwierdziło naruszenia warunków umowy adopcyjnej. Wszystkie badania psa oraz wizyty poadopcyjne potwierdzają, że B. jest w dobrej kondycji i "miewa się bardzo dobrze". Nie ma żadnych podstaw do zerwania umowy, odebrania psa właścicielce i przekazania go zainteresowanemu. Wyjaśniono, że ewentualne przeniesienie opieki nad psem mogłoby nastąpić wyłącznie po uzasadnionym zerwaniu umowy adopcyjnej z poprzednim właścicielem, co odbyłoby się także w trybie cywilnoprawnym, nie zaś na podstawie decyzji administracyjnej. Ponieważ nie ma żadnych dowodów świadczących o złym stanie psa, niewłaściwie sprawowanej opiece nad psem, znęcaniu się nad zwierzęciem, nie zachodzą przesłanki do wszczynania postępowania celem czasowego odebrania psa przez organ administracji na podstawie art. 7 w zw. z art. 6 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt.