Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 lutego 2020 r., sygn. VII SA/Wa 2159/19
Kara administracyjna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Sawczuk (spr.), , Sędzia WSA Grzegorz Antas, Sędzia WSA Artur Kuś, Protokolant specjalista Monika Gąsińska - Goc, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lutego 2020 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] lipca 2019 r. znak: [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
I.
Decyzją z dnia [...] października 2014 r. nr [...]Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny orzekł o wymierzeniu A. Sp. z o.o. w P. (dalej jako Skarżąca lub Spółka) kary pieniężnej z powodu nieprzestrzegania przepisów w zakresie znakowania oraz prezentacji i reklamy suplementu diety o nazwie "E." prowadzonej w telewizji (naruszenie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 w związku z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia - tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. nr 136 poz. 914 ze zm., aktualny tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1252 ze zm. - dalej jako ustawa). Karę wymierzono w łącznej wysokości 6.000 zł, na którą składają się:
1) kara w wysokości 3.000 zł za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie znakowania suplementu diety "E."
2) kara w wysokości 3.000 zł za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie prezentacji i reklamy produktu "E.".
II.
Po rozpatrzeniu odwołania Spółki, Główny Inspektor Sanitarny decyzją z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...] utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji.
Wyrokiem z dnia 18 grudnia 2018 r. sygn. akt VII SA/Wa 915/18 tutejszy Sąd uchylił zaskarżoną decyzję z powodu uchybienia formalnego polegającego na braku podpisu pełnomocnik Skarżącej na odwołaniu od decyzji organu I instancji. Dodatkowo Sąd zaznaczył, że w związku z uchyleniem art. 46 ustawy oraz nowym brzmieniem art. 103 ust. 1 pkt 1 ustawy GIS powinien wziąć pod uwagę zmianę stanu prawnego i wydać rozstrzygnięcie z uwzględnieniem zmian prawnych. W nowej decyzji GIS powinien więc rozważyć czy stwierdzone naruszenie w zakresie znakowania oraz prezentacji i reklamy suplementu diety w obecnie obowiązującym stanie prawnym nadal narusza przepisy prawa żywnościowego oraz czy wobec tego aktualne pozostaje wymierzenie kary pieniężnej na podstawie art. 103 ust. 1 pkt 1 ustawy.