Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 lutego 2020 r., sygn. II SA/Wa 1793/19

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kwiecińska, Sędzia WSA Piotr Borowiecki, Sędzia WSA Joanna Kube (spr.), , specjalista Monika Gieroń, Protokolant, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2020 r. sprawy ze skargi S. Z. na decyzję Prezesa Agencji Mienia Wojskowego w [...] z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu świadczenia mieszkaniowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem kontroli sądowoadministracyjnej w niniejszej sprawie jest decyzja Prezesa Agencji Mienia Wojskowego (zwanego dalej: "Prezesem Agencji") z dnia [...] czerwca 2019 r. o numerze [...] w sprawie zobowiązania do zwrotu świadczenia mieszkaniowego.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:

S. Z. (zwany dalej: "skarżącym") wystąpił w dniu [...] lipca 2010 r. do Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w W. o wypłatę świadczenia mieszkaniowego, które było mu wypłacane comiesięcznie począwszy od dnia [...] lipca 2010 r. do dnia [...] października 2018 r., w tym na kolejne wnioski żołnierza z dnia [...] grudnia 2016 r. oraz z dnia [...] stycznia 2017 r.

Pismem z dnia [...] marca 2018 r. Dyrektor Oddziału Regionalnego Agencji Mienia Wojskowego w W. (zwany dalej: "Dyrektorem Oddziału") wezwał skarżącego do zwrotu nadpłaconego świadczenia mieszkaniowego, wypłaconego nienależnie za okres od [...] lipca 2010 r. do [...] października 2018 r., w łącznej kwocie 87.276,00 zł, zakreślając termin 14 dni od dnia otrzymania wezwania. W uzasadnieniu pisma wskazano, iż brak uprawnienia do otrzymania świadczenia mieszkaniowego wynika z faktu, iż w dniu [...] lipca 2005 r. żona S. Z. - B. Z. - nabyła lokal mieszkalny od Urzędu Miasta W. z bonifikatą w cenie nabycia.

Po upływie terminu, zakreślonego w wezwaniu do zwrotu, Dyrektor Oddziału wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zwrotu nadpłaconego świadczenia i następnie wydał decyzję z dnia [...] maja 2018 r. nr [...], zobowiązując S. Z. do zwrotu kwoty 87.276,00 zł. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż zgodnie z art. 21 ust. 6 pkt 3 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2356 z późn. zm.; zwanej dalej: "ustawą o zakwaterowaniu"), żołnierz traci prawo do zakwaterowania - w tym do pobierania świadczenia mieszkaniowego - jeżeli on lub jego małżonek nabył lokal mieszkalny od jednostki samorządu terytorialnego z udzieloną bonifikatą. Wobec tego, w związku z nabyciem przez małżonkę S. Z. lokalu mieszkalnego od jednostki samorządu terytorialnego z bonifikatą w wysokości 80% wartości nieruchomości, stwierdził, iż w okresie od dnia [...] lipca 2010 r. do dnia [...] października 2018 r. świadczenie mieszkaniowe było nienależnie wypłacane. Zaznaczył, że powyższy przepis nie przewiduje wyłączenia jego zastosowania w przypadku ustanowienia rozdzielności majątkowej. Sam fakt nabycia lokalu przez jednego ze współmałżonków od jednostki samorządu terytorialnego z bonifikatą, powoduje wygaśnięcie prawa do zakwaterowania dla żołnierza.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00