Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 lutego 2020 r., sygn. VI SA/Wa 2462/19
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędziowie Sędzia WSA Barbara Kołodziejczak- Osetek Sędzia WSA Joanna Wegner (spr.) Protokolant st. ref. Renata Lewandowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lutego 2020 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] września 2019 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za prowadzenie reklamy apteki oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z [...] września 2019 r., nr [...] Główny Inspektor Farmaceutyczny utrzymał w zaskarżonej części w mocy decyzję [...] Inspektora Farmaceutycznego z [...] lutego 2019 r., którą stwierdzono, że C. sp. z o. o. w G. prowadząca aptekę ogólnodostępną "D." w S. naruszyła zakaz, o którym mowa w art. 94a ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2211 ze zm.), zwanej dalej "u.p.f." oraz na podstawie art. 129b ust. 1 i 2 u.p.f. nałożono na przedsiębiorcę karę pieniężną w kwocie 5 000 złotych.
Decyzję wydano w następujących okolicznościach sprawy.
W czerwcu 2018 r. [...] Izba Aptekarska w K. zwróciła się do [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego o wszczęcie postępowania w związku z prowadzeniem przez aptekę ogólnodostępną "D." w S. niedozwolonej reklamy.
Decyzją z [...] lutego 2019 r. [...] Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w K. stwierdził naruszenie przez skarżącą zakazu z art. 94a ust. 1 u.p.f. oraz nałożył na nią z tego powodu karę pieniężną w wysokości 5000 złotych. Ustalono, bowiem, że w izbie ekspedycyjnej prowadzonej przez skarżącą apteki w S. umieszczono wywieszki cenowe z napisem "Super cena" oraz plakat w drzwiach wejściowych do apteki, na którym widniały zdjęcia produktów leczniczych, ich opisy i ceny. Podstawą do poczynienia tych ustaleń były fotografie oraz informacje uzyskane od podmiotów odpowiedzialnych za wprowadzenie produktów leczniczych na rynek, według których zlecenie reklamy produktów leczniczych nie obejmowało komunikatów dotyczących apteki i oferowanych przez nią cen. Organ ocenił, że umieszczenie dużą czcionką cen oraz zawieszenie plakatu w witrynie z napisem "Super cena" stanowiło zachętę dla pacjenta do dokonania zakupu w tej aptece i wyczerpywało znamię reklamy apteki. Wskazano, że strona była już karana za naruszenie zakazu reklamy apteki.