Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 20 lutego 2020 r., sygn. II SA/Bk 858/19

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), Sędziowie asesor sądowy WSA Marcin Kojło, sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 20 lutego 2020 r. sprawy ze skargi M.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę

Uzasadnienie

Skarga została wywiedziona na podstawie następujących okoliczności.

Podczas kontroli drogowej samochodu osobowego marki SsangYong o nr rejestracyjnym [...], przeprowadzonej w dniu [...] kwietnia 2019 r. przez inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w B. przy ul. S. w B., stwierdzono, że kierujący ww. pojazdem M. K., wykonywał przewóz zarobkowy pasażera z ul. D. [...] na ul. S. w B. Na okoliczność przeprowadzonej kontroli sporządzony został protokół nr [...], podpisany przez ww. kierowcę,

z którego wynika, że ww. przejazd zamówiono za pomocą aplikacji B. (dla pasażera) i B.(dla kierowcy). Przy zamawianiu kursu aplikacja wskazywała pasażerowi przewidywaną cenę 10 zł. Przejazd odbył się pomiędzy godz. 17:37 a godz. 17:45, w ten sposób, że około 17:37 pod wskazane przez pasażera miejsce przy ul. D. [...] w B. podjechał ww. samochód osobowy i po wejściu do pojazdu pasażera, ww. kierowca rozpoczął przewóz pod wskazany w aplikacji przez pasażera adres, tj. ul. S. w B., gdzie dojechał o godz. 17:45. Wówczas nastąpiła płatność za przewóz w kwocie 9,25 zł, którą pobrano z rachunku bankowego pasażera. Kierowca zakończył wykonanie usługi przewozu w aplikacji, co uwidocznione zostało wyświetleniem danych w aplikacji pasażera. Kierowca nie posiadał w pojeździe, ani też nie okazał do kontroli drogowej zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji na wykonywanie przewozu drogowego osób lub na przewóz drogowy osób taksówką. Przesłuchany w toku kontroli kierowca zeznał, że nie posiada żadnego z ww. uprawnień, co w protokole kontroli odnotowano jako naruszenie art. 92a ust. 1, 7 i 11 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. 2019 r. poz. 58 ze zm. dalej: "u.t.d."). Pojazd, którym odbył się przejazd nie był oznakowany w sposób przewidziany dla taksówek, nie posiadał taksometru ani kasy fiskalnej. Ponadto ustalono, że ww. przewóz okazjonalny wykonywany był pojazdem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu najwyżej 5 osób łącznie z kierowcą, w związku z czym nie spełnia on kryterium konstrukcyjnego do wykonywania tego przewozu, określonego w art. 18 ust. 4a u.t.d. z zastrzeżeniem art. 18 ust. 4b u.t.d., a także, że ww. kierowca nie posiadał zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, co stanowi naruszenie art. 39j u.t.d oraz zaświadczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, co stanowi naruszenie art. 39k u.t.d.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00