Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 stycznia 2020 r., sygn. III SA/Wa 1207/19
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Trelka, Sędziowie sędzia del. SO Agnieszka Baran (sprawozdawca), sędzia WSA Matylda Arnold-Rogiewicz, Protokolant referent Agnieszka Dominiak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi otwartego funduszu inwestycyjnego P. z siedzibą w L. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wypłaty oprocentowania nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób prawnych 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. na rzecz otwartego funduszu inwestycyjnego P. z siedzibą w L. kwotę 31 471.50 zł (słownie: trzydzieści jeden tysięcy czterysta siedemdziesiąt jeden złotych pięćdziesiąt groszy) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
P. z siedzibą w Wielkim Księstwie Luksemburga (dalej jako: "spółka" lub "skarżąca") wnioskiem z [...] grudnia 2015 r., skorygowanym pismami: z dnia [...] kwietnia 2016 r., z dnia [...] grudnia 2017 r. oraz z dnia [...] kwietnia 2018 r. w zakresie kwoty wnioskowanej nadpłaty, wystąpiła o stwierdzenie nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w łącznej kwocie 7.625.633,63 zł, pobranego od dywidend wypłaconych w latach 2010 - 2014 przez płatników: Bank [...]S.A., T1 S.A., T2 S.A. (obecnie: O. S.A.), Bank H. w W. S.A., P1 S.A., P2 S.A., P3 S.A., P4 S.A., C. S.A., [...]Bank S.A., Bank [...]S.A., M. S.A. i P 5 S.A. oraz od odsetek wypłaconych w latach 2010 - 2014 przez B.[...] Oddział w Polsce oraz o zwrot wnioskowanej nadpłaty na wskazany rachunek bankowy. Następnie pismem z dnia [...] lutego 2016 r. rozszerzyła ww. wniosek o żądanie zwrotu wnioskowanej nadpłaty wraz z oprocentowaniem liczonym od dnia poboru podatku.
Uzasadniając wniosek podniosła, że jest funduszem inwestycyjnym prawa luksemburskiego zajmującym się działalnością inwestycyjną, w tym inwestowaniem w akcje polskich spółek i obligacje Skarbu Państwa. W latach 2010-2014 z ww. tytułu wypłacano na rzecz Spółki dywidendy i odsetki, które zostały obciążone zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. W jej opinii w 2010 r. nie było podstaw do pobrania podatku od wypłaconych dywidend i odsetek, gdyż w świetle art. 63 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: "TFUE") obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidend, jak również innych dochodów np. odsetek, wypłacanych zagranicznym funduszom inwestycyjnym jest niezgodny z zasadą swobody przepływu kapitału.