Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 stycznia 2020 r., sygn. IV SA/Wa 2199/19
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Borkowska, Sędziowie sędzia WSA Marzena Milewska-Karczewska, sędzia WSA Anna Sękowska (spr.), Protokolant ref. staż. Magdalena Domagała, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] kwotę 2000 (dwa tysiące) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzją z [...] lipca 2019 r., Nr [...], Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z [...] marca 2019 r., Nr [...], orzekającą o wymierzeniu [...] Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w [...] kary pieniężnej w wysokości 181.707,00 zł za przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia.
Z uzasadnienia decyzji organu I instancji wynika co następuje:
W dniach 19 i 30 listopada 2018 r. inspektor Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w [...], Delegatury w [...] przeprowadził kontrolę w [...] Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością [...]. Na podstawie przedłożonych w trakcie kontroli dokumentów dotyczących gospodarki odpadowej na terenie zakładu (kart ewidencji odpadów za 2017 oraz 2018 rok) stwierdzono, że mieszanki popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych, stanowiące odpad o kodzie 10 01 80, były wykorzystywane przez spółkę do utwardzania powierzchni terenu, do którego posiada tytuł prawny. Taki zaś rodzaj gospodarowania odpadami stanowi przetwarzanie odpadów w rozumieniu ustawy o odpadach. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy o odpadach, przez przetwarzanie rozumie się procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie. Na terenie zakładu prowadzony był odzysk ww. odpadów metodą oznaczoną jako R5, tj. recykling lub odzysk innych materiałów nieorganicznych. W 2017 roku na potrzeby własne do utwardzania terenu wykorzystano 113,81 Mg ww. odpadów, natomiast w 2018 roku 491,88 Mg. Zatem łącznie [...] Sp. z o. o. przetworzył bez wymaganego w tym zakresie zezwolenia (o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o odpadach) 605,69 Mg omawianego odpadu.