Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 21 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Bd 921/19
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Wichrowski Sędziowie sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) asesor WSA Katarzyna Korycka Protokolant starszy sekretarz sądowy Elżbieta Brandt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi K. P. na decyzję [...] Inspektora Transportu Drogowego w [...] z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2019r. nr [...], [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, na podstawie art. 92a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2019r., poz. 58 ze zm. - dalej "u.t.d."), nałożył na K. P., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą [...] (skarżącego) karę pieniężną w wysokości 12000 zł.
Organ wskazał, że w dniu [...] lutego 2019 r. przeprowadzono kontrolę pojazdu marki Scania o numerze rej. [...] z naczepą marki Schwarzmuller o numerze rej. [...], kierowanego przez H. Ł. - pracownika przedsiębiorstwa przewozowego prowadzonego przez skarżącego. Kierowca wykonywał przewóz odpadów o kodzie 10 12 01 ze S. do Ś. w ramach krajowego transportu drogowego rzeczy. Organ wymienił stwierdzone podczas kontroli naruszenia w postaci: niewyposażenia kierowcy w wymagane dokumenty (lp. 1.12 zał. nr 3 do u.t.d.), wykonywania przewozu drogowego odpadów bez prawidłowego oznakowania środków transportu (lp. 4.8 zał. nr 3 do u.t.d.), przekroczenia dziennego czasu prowadzenia pojazdu (lp. 5.2 zał. nr 3 do u.t.d.), niespełnienia wymogu dzielonego dziennego okresu odpoczynku poprzez skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego (lp. 5.6 zał. nr 3 do u.t.d.), skrócenia wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego (lp. 5.7 zał. nr 3 do u.t.d.), przekroczenia dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy, jeżeli praca jest wykonywana w porze nocnej (lp. 5.12 zał. nr 3 do u.t.d.), skrócenia wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego (lp 5.5. zał. nr 3 do u.t.d.) oraz niespełnienia wymogu ręcznego wprowadzenia danych na wykresówkę lub kartę kierowcy (lp. 6.3.8 zał. nr 3 do u.t.d.). Odnosząc się do wyjaśnień skarżącego, że kierowca wykonujący przewozy przeszedł szkolenia z zakresu czasu pracy i zmian w prawie transportowym i to on ponosi wyłączną winę za stwierdzone naruszenia, organ stwierdził, iż zgodnie z zeznaniami kierowcy pracuje on około 2,5 roku w przedsiębiorstwie skarżącego i w tym czasie nikt z firmy nie zaznajomił go ze zmianą przepisów i koniecznością dokonywania wpisów w kartę kierowcy. Organ wskazał, że stwierdzone nieprawidłowości były wielokrotne, co może świadczyć o zaniedbaniach we właściwym nadzorze kierowców. Przedsiębiorca nie przedstawił dowodów, by starał się zapobiec ujawnionym nieprawidłowościom, a zaświadczenie z ukończenia szkolenia przez kierowcę nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności za jego czyny, gdyż to kierowca w interesie przedsiębiorcy realizuje przewozy drogowe.