Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 grudnia 2019 r., sygn. VI SA/Wa 1661/19
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Sędziowie Sędzia WSA Dorota Dziedzic-Chojnacka Sędzia WSA Magdalena Maliszewska (spr.) Protokolant ref. staż. Patrycja Młynarczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi V. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] czerwca 2019 r. nr [...] Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej: "organ", "GITD"), po rozpoznaniu odwołania W. S. (dalej: "skarżący") wniesionego od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: "WITD") z [...] marca 2019 r., nr [...] o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 12 000 złotych, utrzymał w mocy ww. decyzję.
Podstawę prawną rozstrzygnięcia stanowił art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., art. 4 pkt 22 lit. y, art. 28 ust. 1, art. 28a ust. 1 i 2, art. 87 ust. 1 i art. 92a ust. 1 i 3 oraz ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2019 r., poz. 58; dalej "utd"), art. 6 ust. 1 umowy z dnia 18 maja 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy o międzynarodowych przewozach drogowych sporządzonej w Warszawie (M.P. z 2002 r., nr 6 poz. 125), § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zezwoleń na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy oraz drogowy przewóz kabotażowy (Dz. U. z 2017 r., poz. 1564 ze zm.) oraz Ip. 3.1 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym.
Jak wynika z ustaleń organu, w dniu [...] lutego 2019 r. na autostradzie [...] za punktem poboru opłat N. (kierunek W.), został zatrzymany do kontroli samochód ciężarowy marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] wraz z naczepą ciężarową marki [...] o numerze rejestracyjnym [...]. Pojazdem kierował obywatel Ukrainy O. M.. Kierowca w momencie zatrzymania wykonywał międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy, w imieniu przedsiębiorcy W. S., w ramach międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy - tj. ładunku będącego pochodną plastiku w big bagach w łącznej ilości 22 380 kg ładunku brutto (22 000 kg netto) - z Niemiec na Ukrainę. W toku kontroli kierujący pojazdem okazał dokumenty przewozowe CMR numer [...], dokument MRN [...] oraz dokument Invoice numer [...]. Okazany do kontroli druk zezwolenia na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej numer [...] nie określał ilości przewożonego towaru ani państwa załadunku i rozładunku. Ustalenia kontroli odzwierciedla protokół kontroli z [...] lutego 2019 r., nr [...].