Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 grudnia 2019 r., sygn. VII SA/Wa 1566/19

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Stawecki Sędziowie: WSA Grzegorz Antas (spr.) WSA Artur Kuś Protokolant starszy referent Grażyna Dmitruk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi E. Ł. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji, 2) zasądza od [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz E. Ł. kwotę 997 (słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z [...] kwietnia 2019 r. nr [...] [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, w wyniku rozpatrzenia odwołania E. Ł. utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z [...] grudnia 2018 r. nr [...] nakazującą E. Ł. rozbiórkę budynku mieszkalnego jednorodzinnego zlokalizowanego na działkach nr ew. [...] i [...] w miejscowości D., gmina [...].

W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym rozstrzygnięciem, [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: [...]WINB) wyjaśnił, że w wyniku przeprowadzonej 22 czerwca 2007 r. kontroli budowy budynku mieszkalnego na działkach nr ew. [...] i [...] w miejscowości D. gm. [...], prowadzonej na podstawie decyzji Starosty [...] z [...] kwietnia 2006 r. nr [...] zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej E.Ł. pozwolenia na budowę pracownik Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w [...] stwierdził, że w trakcie realizacji budowy dokonano odstępstw od projektu budowlanego polegających na zmianie usytuowania budynku mieszkalnego poprzez przesunięcie go na odległość ok. 30 m od linii rozgraniczającej w sytuacji, gdy projekt przewidywał 35 m, a także dodatkowym wykonaniu podpiwniczenia pod tarasem w części tylnej budynku. Kwalifikując ww. odstępstwa jako istotne w rozumieniu art. 36a ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), dalej: p.b., Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] (dalej: PINB) zawiadomieniem z 25 czerwca 2007 r. wszczął z urzędu postępowanie w sprawie legalności budowy ww. budynku, a następnie postanowieniem z [...] lipca 2007 r., działając na podstawie art. 50 ust. 1 pkt 4 Prawa budowlanego, wstrzymał roboty budowlane przy nim prowadzone. Decyzją z [...] września 2007 r. PINB nakazał E. Ł. sporządzenie i przedstawienie projektu budowlanego zamiennego uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych wraz z oceną stanu technicznego tych robót oraz opisem technicznym robót pozostałych do wykonania przy budowie budynku mieszkalnego. W wyniku rozpatrzenia odwołania złożonego przez E. Ł. [...]WINB decyzją z [...] października 2008 r. uchylił w całości zaskarżoną decyzję i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. W toku dalszego postępowania PINB przeprowadził w dniach 4 grudnia 2008 r., 15 stycznia 2009 r. i 29 maja 2009 r. oględziny spornego budynku bez udziału inwestora, w wyniku których potwierdził, że zmienione zostało usytuowanie budynku poprzez przesunięcie go na odległość ok. 30 m od linii rozgraniczającej, wykonano kondygnację podziemną pod tarasem w części tylnej budynku, powiększono otwór drzwi balkonowych w elewacji bocznej oraz wykonano otwór okienny zamiast luksferów. W trakcie oględzin przeprowadzonych 28 sierpnia 2009 r. przy udziale E. Ł. stwierdzono, że budynek jest usytuowany w odległości 32 m od zachodniej granicy działki (linii rozgraniczającej). PINB decyzją z [...] listopada 2009 r. nakazał E. Ł. sporządzenie i dostarczenie projektu budowlanego zamiennego uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych przy budowie budynku mieszkalnego oraz zamurowanie istniejącego otworu okiennego w elewacji północnej ścianką z kształtek szklanych w terminie 2 miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji. Wobec faktu, że inwestor nie przedłożył wymaganej dokumentacji we wskazanym terminie PINB decyzją z [...] maja 2010 r. na podstawie art. 51 ust. 5 Prawa budowlanego nakazał E. Ł. zaniechanie dalszych robót przy budowie budynku mieszkalnego. Decyzją z [...] października 2015 r. [...]WINB stwierdził nieważność ww. decyzji PINB z [...] maja 2010 r. Wnioskiem z 26 czerwca 2015 r. E. Ł. wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pozwolenia na użytkowanie ww. budynku mieszkalnego, który PINB decyzją z [...] lipca 2015 r. rozpatrzył odmownie. W wyniku rozpatrzenia odwołania złożonego od ww. decyzji przez E. Ł. [...]WINB decyzją z [...] listopada 2015 r. utrzymał zaskarżone rozstrzygnięcie w mocy. W toku ponownie prowadzonego postępowania PINB decyzją z [...] grudnia 2015 r. nakazał E. Ł. rozbiórkę budynku mieszkalnego jednorodzinnego zlokalizowanego na działkach nr ew. [...] i [...] w miejscowości D., gmina [...], uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie niewypełnieniem obowiązku przedłożenia dokumentacji umożliwiającej legalizację wykonanego z istotnymi odstępstwami budynku. Wskutek rozpatrzenia odwołania E. Ł. [...]WINB decyzją z [...] maja 2017 r. uchylił zaskarżoną decyzję PINB i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji, stwierdzając, że w toku prowadzonego postępowania odwoławczego odwołująca przedłożyła cztery egzemplarze projektu budowlanego zamiennego, co stanowiło okoliczność, która powinna zostać uwzględniona przez organ nadzoru budowlanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00