Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 11 grudnia 2019 r., sygn. III SA/Łd 833/19

Transport

 

Dnia 11 grudnia 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak Asesor WSA Małgorzata Kowalska (spr.) Protokolant Sekretarz sądowy Aneta Lubasińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2019 roku sprawy ze skargi S.S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia rozkładu jazdy na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Starosty [...] z dnia [...] znak [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. na rzecz S. S. kwotę 597 (pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w P. utrzymało w mocy postanowienie Starosty [...] z [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia rozkładu jazdy proponowanego przez przedsiębiorcę "A" S. S. na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na linii komunikacyjnej Ł - K - T.

Wskazane rozstrzygnięcie wydane zostało w następującym stanie faktycznym i prawnym:

5 lutego 2019 r. do Starostwa Powiatowego w T. wpłynął projekt rozkładu jazdy przedsiębiorcy S. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "A" z siedzibą w K., celem uzgodnienia wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na linii komunikacyjnej Ł - K - T..

Po dokonaniu analizy lokalnego transportu zbiorowego powiatu [...] na wyżej wymienionej linii komunikacyjnej Starosta [...] postanowieniem z [...] odmówił uzgodnienia proponowanego rozkładu jazdy z uwagi na brak odstępów czasowych, bardzo krótkie odstępy czasowe (1-2 minuty) występujące względem innych przewoźników realizujących powiatowe przewozy pasażerskie na części linii komunikacyjnej na odcinku od T. do U. i odwrotnie we wskazanych w postanowieniu kursach, na wyszczególnionych przystankach komunikacyjnych. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ przedstawił propozycje wcześniejszego bądź późniejszego rozpoczęcia planowanych kursów, podkreślając, że dokonanie korekty rozkładu jazdy i uwzględnienie wskazanych odstępów czasowych przez przewoźnika jest elementem koniecznym do ponownego rozpatrzenia sprawy. Jednocześnie organ wyjaśnił, że przewoźnik S. S. zamierza realizować przewozy regularne w przeważającej części na tych samych przystankach komunikacyjnych co przewoźnicy realizujący już powiatowe przewozy pasażerskie i w kursach o tych samych godzinach (brak odstępów czasowych) lub często o bardzo zbliżonych godzinach zatrzymania taboru przed przewoźnikami wykonującymi już regularne przewozy osób. Starosta [...] wyjaśnił, że obowiązujące przepisy nie regulują przesłanek dotyczących odstępów czasowych pomiędzy kursami konkurencyjnych przewoźników, jednakże organ orzekający winien w zakresie władzy dyskrecjonalnej racjonalnie ocenić wykonywanie kursów w poszczególnych godzinach i odstępach czasowych. W jego ocenie utrzymanie 5-minutowych odstępów czasowych zatrzymania taboru na przystankach komunikacyjnych względem innych przewoźników zarówno przed danym kursem, jak i po kursie jest konieczne ze względów bezpieczeństwa i potrzeb osób korzystających z przewozów. Ponadto organ zwrócił uwagę, iż nie wszystkie przystanki komunikacyjne na terenie powiatu są przystosowane do obsługi wielu autobusów jednocześnie, a nadto nieracjonalne i nielogiczne jest wykonywanie kilku kursów w tych samych godzinach pokrywających się. W ocenie organu niezastosowanie przyjętych przez niego ustaleń będzie prowadzić do braku jakichkolwiek reguł oraz do powstania chaosu komunikacyjnego, co będzie zagrażało bezpieczeństwu pasażerów wsiadających i wysiadających z autobusów na przystankach komunikacyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00