Wyrok WSA w Lublinie z dnia 10 grudnia 2019 r., sygn. III SA/Lu 322/19
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak Sędziowie WSA Anna Strzelec (sprawozdawca) WSA Iwona Tchórzewska Protokolant referent Marcin Ścibor po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 10 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi R. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w G. na decyzję Wojewódzki Inspektor Sanitarny z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie zakazu prowadzenia działalności w zakresie żywienia zbiorowego oraz wprowadzania do obrotu środków spożywczych oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] kwietnia 2019 r. L. Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny (dalej jako: "[...]PWIS", "organ odwoławczy", "organ II instancji"), po rozpatrzeniu odwołania [...] Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w G. (dalej jako: "Spółka", "skarżąca") utrzymał w mocy decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w L. (dalej jako: "PPIS", "organ I instancji") z dnia [...] lutego 2019 r. zakazującą Spółce prowadzenia działalności w zakresie żywienia zbiorowego oraz wprowadzania do obrotu środków spożywczych do czasu uzyskania zatwierdzenia zakładu oraz wpisu do rejestru zakładów, podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy.
W czasie kontroli sanitarnej w dniu [...] grudnia 2018 r. B. Plac [...] CH T. Z. przy Al. [...] w L., należącej do skarżącej, przeprowadzonej przez przedstawicieli PPIS stwierdzono prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży środków spożywczych trwałych mikrobiologicznie tj. woda butelkowana, napoje oraz przygotowywanych na miejscu napojów gorących (kawa z mlekiem, herbata - woda gorąca z ekspresu do kawy) podawanych w naczyniach jednorazowych. Ustalono też, że w bawialni organizowano imprezy okolicznościowe dla dzieci, podczas których serwowano również przekąski: paluszki, chipsy, ciastka, cukierki oraz gotowy popcorn. Wymieniona powyżej żywność kupowana była przez personel bawialni, zgodnie z zapotrzebowaniem ilościowym w supermarkecie spożywczym zlokalizowanym w budynku CH T. Z. w L., a przed imprezą wypakowywana na naczynia jednorazowego użycia. Kontrolujący ustalili, że zakład rozpoczął działalność bez złożenia wniosku o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, co jest niezgodne z art. 63 ust. 1, ust. 1a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2018 r., poz. 1541 ze zm.). W trakcie czynności kontrolnych stwierdzono również, że w bawialni brak było środka do dezynfekcji powierzchni mających kontakt z żywnością, brak do wglądu opracowanej dokumentacji dobrej praktyki higienicznej, jak również dokumentacji lekarskiej do celów sanitarno- epidemiologicznych pięciu osób mających bezpośredni kontakt z żywnością. Ponadto nie okazano kontrolującym dokumentu potwierdzającego, że używana woda do przygotowywania napojów spełnia wymagania wody pitnej oraz nie okazano dokumentu potwierdzającego higieniczny sposób usuwania nieczystości stałych z bawialni. Podczas czynności kontrolnych, telefonicznie poinformowano kierownika rozwoju Spółki o konieczności złożenia wniosku o zatwierdzenie zakładu i wpis do rejestru zakładów, poinformowano również o konieczności przyjęcia mandatu karnego w kwocie [...]zł, nałożonego za stwierdzone podczas kontroli niezgodności z prawem żywnościowym.