Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 grudnia 2019 r., sygn. I SA/Kr 643/18

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia: WSA Piotr Głowacki Sędzia: WSA Wiesław Kuśnierz Sędzia: WSA Urszula Zięba (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Renata Furgalska-Pazdan po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi Uniwersytetu [...] w K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] kwietnia 2018 r. Nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług skargę oddala.

Uzasadnienie

W dniu 18 kwietnia 2018r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Uniwersytetu [...] w K. interpretację indywidualną o nr [...], w której uznał, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

- prawa do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę Biblioteki przy zastosowaniu korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy, w związku z rozpoczęciem wykorzystywania Biblioteki do świadczenia odpłatnych usług najmu powierzchni oraz sprzedaży książek i czasopism naukowych - jest prawidłowe,

- terminu dokonania pierwszej korekty podatku naliczonego w deklaracji VAT - jest prawidłowe,

- zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę Biblioteki w drodze korekty wieloletniej - jest nieprawidłowe,

- braku obowiązku uwzględnienia sposobu ustalenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT w celu odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę Biblioteki w drodze korekty wieloletniej - jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja indywidualna zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych; W dniu 2 lutego 2018r. do ww. organu wpłynął wniosek ww. podmiotu o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę Biblioteki przy zastosowaniu korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy, w związku z rozpoczęciem wykorzystywania Biblioteki do świadczenia odpłatnych usług najmu powierzchni oraz sprzedaży książek i czasopism naukowych, prawa do dokonania pierwszej korekty podatku naliczonego w deklaracji VAT za styczeń 2018r. oraz odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę Biblioteki w drodze korekty wieloletniej. Ww. Uniwersytet jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym, jako podatnik czynny. W ramach swojej działalności Uniwersytet wykonuje przede wszystkim czynności odpłatne i nieodpłatne, szczegółowo wymienione we wniosku. W latach 2001-2011r. Uniwersytet realizował inwestycję polegającą na budowie biblioteki [...] Akademii [...] w K.. Inwestycja była realizowana w dwóch etapach. Pierwszy etap zakończył się w 2007r. Był on finansowany w całości ze środków własnych Uczelni. Z uwagi na wyczerpanie posiadanych środków, dnia 31 lipca 2007r. Uniwersytet wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie Biblioteki, pomimo niewykonania wszystkich robót budowlanych objętych pozwoleniem na budowę. Dnia 14 września 2007r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. - Powiat G. wydał wstępną decyzję nr [...] udzielającą Uniwersytetowi pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego. Jednocześnie, Inspektor zastrzegł, iż Uniwersytet jest on zobowiązany do zawiadomienia organu o zakończeniu wszystkich robót budowlanych. Na dokończenie inwestycji, Uczelnia pozyskała dofinansowanie ze środków [...] Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Podatek VAT stanowił wydatek kwalifikowany projektu. Roboty budowlane realizowane w ramach II etapu Inwestycji zakończyły się w 31 maja 2010r. Dnia 17 września 2010r. Uczelnia złożyła ponowny wniosek o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu. Decyzją nr [...] z dnia 22 grudnia 2010r. PINB umorzył postępowanie, jako bezprzedmiotowe. Jak wskazał Inspektor ponowne uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nie jest wymagane, koniecznym było jedynie zawiadomienie organu, o zakończeniu prac budowlanych. W wyniku inwestycji powstał nowoczesny, w pełni wyposażony budynek o powierzchni użytkowej netto 8 614,76 m2, w którym znalazły się m.in. sala konferencyjna, czytelnia i magazyny otwarte, sale pracy zespołowej oraz czytelnia multimedialna. Nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia dokumentowane było fakturami VAT wystawionymi na Uniwersytet. Wartość powstałych w wyniku Inwestycji środków trwałych przekroczyła [...] zł. Powstałe w wyniku ww. inwestycji środki trwałe, Uniwersytet przyjął na stan dwoma dokumentami OT z dnia 22 listopada 2010r. (I etap) oraz z dnia 31 grudnia 2010r. (II etap) Po przyjęciu Biblioteki do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, Uniwersytet rozpoczął jej użytkowanie. Budynek ten nie był użytkowany aż do tego momentu, ponieważ po zakończeniu I etapu Inwestycji (a w czasie trwania jej II etapu) nie był on w pełni wykończony, ani nie posiadał wyposażenia. W okresie od zakończenia I etapu aż do przyjęcia Inwestycji na środki trwałe, w budynku toczyły się jedynie prace budowlano-wykończeniowe. Dopiero po zakończeniu II etapu stał się on zdatny do używania zgodnie z założonym celem. Od tego momentu, Uczelnia wykorzystywała Obiekt do wykonywania swojej działalności statutowej. Był on wykorzystywany zarówno na potrzeby studentów studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych. Instytucja finansująca, poinformowała Uczelnię pisemnie, iż dnia 13 grudnia 2016r. minął okres trwałości projektu dofinansowanego ze środków [...]RPO. Kierując się względami ekonomicznymi oraz potencjałem obiektu, Uniwersytet podjął decyzję o częściowej zmianie przeznaczenia budynku Biblioteki. Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu studentów oraz pracowników Uczelni, 23 kwietnia 2017r. Uniwersytet zawarł umowę najmu części powierzchni biblioteki pod automaty vendingowe. Z tytułu świadczonych usług, Uniwersytet wystawił faktury na najemcę i odprowadził podatek należny. Po kilku miesiącach umowa została rozwiązana. Jednocześnie w grudniu podobna umowa najmu (pod maszyny vendingowe) została zawarta z innym przedsiębiorcą i obowiązuje ona na dzień sporządzania niniejszego wniosku. Ponadto, w grudniu 2017r. Uniwersytet rozpoczął sprzedaż książek i publikacji wydawnictwa naukowego z siedzibą w budynku Biblioteki, które wcześniej sprzedawane były przez księgarnię [...] z/s na ul. [...]. Z tytułu sprzedaży książek Uniwersytet wystawia faktury VAT na nabywców oraz odprowadza podatek należny. Od grudnia 2017r. obowiązuje również umowa wynajmu pomieszczeń biblioteki na rzecz spółki prowadzącej działalność z zakresu informatyki i szkoleń. Dodatkowo Uniwersytet rozważa wynajęcie części powierzchni na rzecz podmiotów zewnętrznych oraz świadczenie odpłatnych usług introligatorskich. Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku takie umowy nie zostały jeszcze zawarte. Uniwersytet nie odliczył podatku VAT z faktur dokumentujących budowę Biblioteki i nie zna klucza alokacji, za pomocą którego mógłby przyporządkować kwoty podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00