Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 4 grudnia 2019 r., sygn. II SA/Ke 885/19

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Armański, Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.), Asesor WSA Agnieszka Banach,, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 4 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi R.R. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] znak: [...] w przedmiocie kary z tytułu samowolnego przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: WINB) po rozpatrzeniu zażalenia R.R. reprezentowanego przez profesjonalnego pełnomocnika, na postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: PINB) z dnia [...] w sprawie wymierzenia R.R. kary w wysokości 60.000zł z tytułu samowolnego przystąpienia do użytkowania budynku administracyjno-socjalnego usytuowanego na działce nr ewid. [...] w [...] utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie.

W uzasadnieniu podniesiono, że decyzją Starosty z dnia [...] zatwierdzono projekt budowlany i udzielono R.R. pozwolenia na budowę budynku usługowego - hali magazynowej z częścią handlową i budynku administracyjno-socjalnego. Oba budynki zaliczono do kategorii XVII obiektów budowlanych. W czasie dokonanej w dniu 25 maja 2018 r. przez pracowników PINB kontroli stwierdzono, że na działkach nr ewid. [...]/2 i [...] w [...] R.R. prowadzi działalność gospodarczą związaną ze sprzedażą materiałów opałowych. Inwestor przyznał również, że prowadzi na tej działce działalność polegającą na sprzedaży materiałów budowlanych oraz transporcie drogowym. W oparciu o materiały inwestora ustalono też, że budynek administracyjno-socjalny został wybudowany na podstawie pozwolenia na budowę udzielonego w/w decyzją z [...]. Natomiast budowa objętego tym samym pozwoleniem budynku usługowego - hali magazynowej nie została rozpoczęta.

PINB stwierdzając, że budynek administracyjno-socjalny jest użytkowany z naruszeniem art. 55 ustawy Prawo budowlane, tj. bez uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, na podstawie art. 57 ust. 7, art. 59g, art. 80 ust. 2 pkt 1, art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202), dalej Prawo budowlane oraz art. 123 kpa, pismem z 3 lipca 2018 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie budynku administracyjno-socjalnego, a następnie postanowieniem z [...] wymierzył R.R. karę z tytułu nielegalnego użytkowania tego budynku zaliczonego do kategorii XVII, w wysokości 75.000 zł. W toku postępowania zażaleniowego organ I instancji w trybie art. 136 kpa przesłuchał w charakterze świadków kierownika budowy przedmiotowego budynku administracyjno-socjalnego, pracowników składu opału i inwestora ustalając, że budynek ten jest użytkowany od 2016 r. Ponadto organ przeprowadził oględziny tego budynku wykonując dokumentację fotograficzną i stwierdzając, że użytkowane w tym budynku pomieszczenie wyposażone jest w sprzęt biurowy, a nadto jest tam pomieszczenie socjalne dla pracowników, a na elewacji tego budynku znajduje się elektroniczne urządzenie sczytujące ciężar ważonego opału, co świadczy o powiązaniu tego budynku z działalnością handlową prowadzoną przez inwestora.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00