Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 12 grudnia 2019 r., sygn. II SAB/Go 183/19

Policja

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Adam Jutrzenka - Trzebiatowski Asesor WSA Jarosław Piątek Protokolant st. sekr. sąd. Agata Przybyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi M.K. na bezczynność i przewlekłość postępowania Komendanta Miejskiego Policji [...] w przedmiocie przyznania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany czas wolny od służby I. stwierdza, że Komendant Miejski Policji [...] dopuścił się przewlekłego prowadzenia postępowania, które nie miało miejsca z rażącym naruszeniem prawa, II. oddala skargę w zakresie stwierdzenia bezczynności Komendanta Miejskiego Policji [...] oraz przyznania od organu na rzecz skarżącego sumy pieniężnej, III. w pozostałym zakresie odrzuca skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] września 2019 r. M.K. wniósł skargę na przewlekłość i bezczynność Komendanta Miejskiego Policji [...] oraz Komendanta Wojewódzkiego Policji [...] w sprawie wszczętego w dniu [...] czerwca 2018 r. postępowania w przedmiocie przyznania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany czas wolny od służby w klatach 2006 - 2018. W skardze skarżący zawarł wnioski o:

- stwierdzenie przewlekłości i bezczynności organu I i II inst. z rażącym naruszeniem prawa,

- nałożenie na organ I i II inst. kary pieniężnej,

- zobowiązanie organu II inst. do doręczenia Sądowi całości akt postępowania,

- zobowiązanie Komendanta Wojewódzkiego Policji do wyjaśnienia jakie czynności zostały przez niego powzięte w związku ze zgłoszonym przez stronę podejrzeniem popełnienia przestępstwa w zakresie fałszowania danych w systemie SESPol.

W uzasadnieniu skargi skarżący wskazał, że w dniu 28 maja 2018 r. wniósł do Komendanta Miejskiego Policji pismo z wnioskiem o wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia ilości wypracowanych nadgodzin. W odpowiedzi pismem z dnia [...] czerwca 2018 r. organ powiadomił stronę o wszczęciu postępowania administracyjnego. Skarżący zarzucił, że od czasu wpływu wniosku do czasu wszczęcia postępowania organ pozostaje w bezczynności, nadto nieprawidłowo powiadamia stronę o wydłużeniu postępowania, nie uzasadnia, że sprawa jest szczególnie skomplikowana i wymaga dodatkowych czynności wykraczających poza normalne czynności. Zdaniem skarżącego zebranie materiału dowodowego w postaci kserokopii notatników służbowych, książki służby oraz grafików, należą do normalnych czynności, nie wymagających zwiększonego nakładu pracy. W związku z przewlekłym prowadzeniem postępowania, a także bezczynnością organu strona skierowała do organu II inst. ponaglenie. W odpowiedzi Komendant Wojewódzki Policji nieprawidłowo stwierdził, że doszło wyłącznie do przewlekłości postępowania, a naruszenie prawa nie miało miejsca. Organ II inst. wyznaczył termin do załatwienia sprawy, którego Komendant Miejski Policji nie dotrzymał. Organ prowadzący postępowanie nie wyjaśnił istotnej dla sprawy okoliczności dotyczącej przerobienia elektronicznego dokumentu, nie dokonał prawidłowych obliczeń adekwatnych do obszernego materiału dowodowego, odrzucał wnioski dowodowe zgłoszone przez stronę postępowania, nie powiadamiał strony o kolejnym wydłużeniu terminu, a ostateczną decyzję z dnia [...] lutego 2019 r. wydał po wyznaczonym przez siebie terminie. Organ zaniżył w sposób istotny wypracowane nadgodziny, rażąco naruszył przepisy prawa administracyjnego. Pomimo wniesionego odwołania. Komendant Wojewódzki Policji w wydanej przez siebie decyzji z dnia [...] lipca 2019 r. również nie wyjaśnił wszystkich istotnych okoliczności sprawy, zaniżył wypracowane nadgodziny, nie uwzględnił wniosków dowodowych strony, nie dokonał oceny całokształtu zgromadzonego materiału dowodowego. Organ II inst. pominął istotny w sprawie dowód w postaci wyjaśnienia okoliczności przerobienia elektronicznego systemu SESPOL w latach 2011 - 2012, na podstawie którego istnieje możliwość odtworzenia faktycznego czasu służby wnioskodawcy. Na podstawie ewidencji czasu służby innych policjantów zawartych w systemie SESPOL organ ma możliwość sprawdzenia z kim skarżący pełnił służbę, a następnie na podstawie nadgodzin wypracowanych przez innych funkcjonariuszy organ posiada możliwość odtworzenia brakujących okresów nadgodzin wypracowanych przez skarżącego, z której to możliwości organ nie skorzystał.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00