Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 grudnia 2019 r., sygn. III SA/Gd 483/19
Ewidencja ludności
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Hyla, Sędziowie Sędzia WSA Alina Dominiak, Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak (spr.), Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi H. N. na decyzję Wojewody z dnia 17 czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia z rejestru mieszkańców adresu zameldowania uchyla zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 17 czerwca 2019 r. Wojewoda utrzymał w mocy decyzję Prezydenta Miasta z dnia 6 maja 2019 r., którą organ odmówił udostępnienia danych z rejestru mieszkańców miasta G.
W sprawie zaistniały następujące okoliczności faktyczne i prawne:
W dniu 15 kwietnia 2019 r. do Urzędu Miejskiego wpłynął wniosek H. N. (dalej zwanej także "stroną" lub "skarżącą") o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców miasta G. dotyczących M. W. w zakresie jego adresu zameldowania.
We wniosku strona powołała się na zobowiązanie X Wydziału Karnego Sądu Rejonowego do wskazania adresu pozwanego w związku z postępowaniem sądowym przeciwko wymienionemu, załączając korespondencję elektroniczną kierowaną przez nią do Sądu. We wniosku zawarto jedynie imię i nazwisko osoby poszukiwanej - M. W., student Politechniki.
Decyzją z dnia 6 maja 2019 r. (nr [...]) Prezydent Miasta - działając na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j.: Dz.U. z 2018 r. poz.1382 ze zm. - dalej zwanej: "u.e.l.") - odmówił stronie udostępnienia danych z rejestru mieszkańców miasta G. dotyczących M. W.
W uzasadnieniu organ wskazał, że stronę wezwano do uzupełnienia wniosku poprzez załączenie dokumentów potwierdzających wskazane w uzasadnieniu okoliczności, tj. zobowiązania sądu do wskazania adresu pozwanego M. W. Ponadto wyjaśniono, że dane wymienionego wskazane we wniosku nie pozwalają na właściwe zidentyfikowanie poszukiwanej osoby, gdyż gminny rejestr mieszkańców nie zawiera informacji o miejscu nauki, a pełny zakres danych gromadzonych w rejestrach ewidencji ludności został określony w art. 8 u.e.l. W tej sytuacji wezwano stronę do wskazania bliższych danych wymienionego, zaznaczając przy tym, że z orzecznictwa sądowoadministracyjnego wynika, iż skoro przesłanką udostępnienia danych osobowych jest wykazanie interesu prawnego, to uznać należy, że niezbędne jest przedłożenie przez wnioskodawcę dowodów świadczących o istnieniu interesu prawnego w domaganiu się udostępnienia danych osobowych.