Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 10 grudnia 2019 r., sygn. II SA/Bd 846/19

Czystość i porządek; Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Wichrowski Sędziowie sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek asesor WSA Katarzyna Korycka (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Elżbieta Brandt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi Gminy Miasta Włocławek na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 31 lipca 2019 r. nr 67/2019 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.

Uzasadnienie

Rada M. [...] w dniu [...] lipca 2017 r. podjęła uchwałę nr [...] w sprawie regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie G. W. (dalej powoływaną też jako "uchwała zmieniana").

W dniu [...] czerwca 2019 r. Rada M. [...] podjęła uchwałę nr [...] zmieniającą uchwałę nr [...] w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie G. W. (dalej powoływanej też jako "uchwała zmieniająca").

Rozstrzygnięciem nadzorczym nr [...] z dnia [...] lipca 2019 r. Wojewoda orzekł o nieważności ww. uchwały zmieniającej Rady M. [...] nr [...] z dnia [...] czerwca 2019 r.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda podniósł, że regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stanowi akt prawa miejscowego, wydawany na podstawie i w granicach upoważniania ustawowego, którego zakres określa enumeratywnie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1454 ze zm., dalej powoływanej jako "ucpg"), a także wskazał na istotę upoważnienia ustawowego, stwierdzając że rada gminy uchwalając ww. regulamin nie może wykraczać poza ramy wyznaczone treścią art. 4 ust. 2 ucpg. Dlatego też, zdaniem Wojewody, w sprawie należało stwierdzić nieważność uchwały zmieniającej z dnia [...] czerwca 2019 r., gdyż jak wskazał nałożenie na mocy § 1 pkt 1 tej uchwały na właścicieli nieruchomości obowiązku pozbywania się odpadów komunalnych przy jednoczesnym wskazaniu systematyczności tego obowiązku stanowi powtórzenie i nieuprawnione zmodyfikowanie przepisu art. 5 ust. 1 pkt 3b ucpg i nie mieści się w granicach upoważnienia z art. 4 ust. 2 ucpg, natomiast zawarcie w § 1 pkt 2 uchwały zmieniającej zakazu gromadzenia luzem odpadów komunalnych jest sprzeczne z art. 4 ust. 2 ucpg i przekracza określone w nim upoważnienie ustawowe, a jako takie pozbawione jest podstaw prawnych, gdyż w regulaminie utrzymania czystości i porządku mogą znaleźć się tylko takie postanowienia, których przedmiot mieści się w zakresie wyznaczonym przez ten przepis.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00