Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 21 listopada 2019 r., sygn. I SA/Rz 721/19
Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S.WSA Piotr Popek, Sędzia NSA Jacek Surmacz, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska /spr./, Protokolant ref. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2019 r. sprawy ze skargi Gminy Miasto na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy Miasto kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi Gminy Miasto [...] była interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...], dotycząca podatku od towarów i usług, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
We wniosku o wydanie interpretacji Gmina podała, że jest jednostką samorządu terytorialnego i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej określanego skrótem "podatek VAT"). Do jej ustawowych zadań własnych należą m.in. sprawy unieszkodliwiania odpadów komunalnych, ochrony środowiska i przyrody. Od 1 stycznia 2017 r. podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia podatku VAT ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi. Przyjęła program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na lata 2011-2032. Zgodnie z nim, corocznie realizuje zadania polegające na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z jej terenu. W zadaniu brali i biorą udział mieszkańcy oraz mogą brać udział wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy oraz jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Udział w programie następuje poprzez złożenie wniosku. Wniosek o usunięcie, unieszkodliwienie elementów infrastruktury mieszkaniowej i gospodarczej zawierającej azbest oraz sfinansowane tych czynności ze środków własnych i zewnętrznych składany był w latach poprzednich do Prezydenta Miasta [...]. Przedmiotem wniosku była informacja o szacunkowej ilości azbestu, rodzaju i źródle pochodzenia wyrobów zawierających azbest oraz rodzaju i ilości budynków i miejsc składowania, z których był/będzie usuwany azbest. W oparciu o złożone wnioski Gmina ustalała zakres rzeczowy realizowanego zadania i występowała/będzie występować o dofinansowanie. Wyłoniła też wyspecjalizowany podmiot realizujący zadanie (wykonawcę). Dofinansowanie ma formę dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy czym pozyskanie środków następuje na podstawie zawieranej z Funduszem umowy. Gmina zawiera następnie umowę z wykonawcą na realizację zakresu rzeczowego zadania, przy udziale mieszkańców - beneficjentów ostatecznych realizowanego programu, którzy w ramach umowy przedkładają Gminie oświadczenia określonej treści. Świadczenia usługi usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy dokonuje wykonawca na rzecz mieszkańców. Usługodawcą jest wykonawca, odbiorcą usługi są mieszkańcy. Gmina nie pobiera od nich jakichkolwiek płatności, które mogłyby stanowić wynagrodzenie z tytułu tych świadczeń. Przekazuje natomiast na rzecz wykonawcy w imieniu mieszkańców środki własne i uzyskane z dotacji poprzez finansowanie wykonanego zakresu rzeczowego zadania na podstawie faktur VAT wystawionych przez wykonawcę, w których Gmina była nabywcą usług. Gmina, poza dokonaniem czynności o charakterze "technicznym", polegających na zebraniu informacji o zakresie rzeczowym do wykonania w ramach zadania polegającego na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest oraz pozyskaniu dofinansowania na realizację zadania, a także wyborze wykonawcy, nie dokonywała na rzecz mieszkańców jakichkolwiek świadczeń, a jedynie realizowała zadanie własne samorządu, o którym mowa w art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799 ze zm.). Uzyskane dotacje są dotacjami do kosztów realizacji zadania i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.