Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 listopada 2019 r., sygn. III SA/Po 641/19
Środki unijne
Dnia 19 listopada 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Szymon Widłak Sędziowie WSA Walentyna Długaszewska (spr.) WSA Marek Sachajko Protokolant: st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopada 2019 roku przy udziale sprawy ze skargi A. S. na uchwałę Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenia "[...]" w [...] z dnia [...] grudnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, 1. stwierdza, że ocena projektu została dokonana w sposób naruszający prawo i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Lokalnej Grupie Działania Stowarzyszenie "[...]" w [...], 2. zasądza od Lokalnej Grupy Działania "[...]" w [...] na rzecz skarżącej kwotę [...]([...] złotych tytułem zwrotu kosztów sądowych
Uzasadnienie
W dniu [...] marca 2018 r. A. S. w odpowiedzi na ogłoszenie
o naborze wniosków na operacje w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - złożyła wniosek do Lokalnej Grupy Działania pod nazwą: Stowarzyszenie "[...]".
Pismem z [...] kwietnia 2018 r. Rada Decyzyjna ww. stowarzyszenia poinformowała stronę, że operacja pt. " [...]" została uznana za zgodną z LSR oraz wybrana do finansowania, uzyskując w ramach oceny 12 punktów. Ze względu jednak na limit środków wskazany w ogłoszonym naborze, pomimo wyboru do finansowania, operacja nie zmieściła się w limicie środków wskazanym w ogłoszeniu o naborze wniosków.
Nie zgadzając się z wynikiem wyboru strona wniosła protest, , zarzucając, że operacja uzyskała 0 punktów za kryterium nr 1 "doświadczenie wnioskodawcy";
w uzasadnieniu punktacji stwierdzono, że strona wykazała, że w okresie trzech lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie realizowała projekty objęte dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Kryterium to było weryfikowane na podstawie oświadczenia zawartego w "fiszce operacji", gdzie na pytanie: czy wnioskodawca w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie realizował inne projekty objęte dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej została zawarta odpowiedź twierdząca, ze wskazaniem tytułu projektu, nazwą programu, datą umowy: [...] kwietnia 2013 r. oraz datą wypłaty środków: grudzień 2015 r. Strona podkreśliła, że żaden z dokumentów konkursowych opublikowanych na stronie internetowej stowarzyszenia (zarówno legislacyjnych jak i strategicznych) nie określa jak należy liczyć okres trzech lat przed złożeniem wniosku o dofinansowanie; w dokumentacji konkursowej brak jest zarówno definicji tegoż kryterium jak i opisu sposobu jego liczenia. W związku z tym oceniła, że odpowiedzi na pytanie jak należy liczyć powyższy okres należy poszukiwać w zasadniczym dla operacji stanowiącej pomoc de minimis akcie prawnym w postaci Rozporządzenia Komisji Europejskiej 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. W powołanym wyżej rozporządzeniu określona została maksymalna kwota pomocy, jaką Państwo udzielić może jednemu podmiotowi gospodarczemu na przestrzeni 3 lat. Okres ten liczy się z uwzględnieniem lat podatkowych i dotyczy on roku podatkowego składania wniosku