Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 listopada 2019 r., sygn. III SA/Po 572/19

Administracyjne postępowanie; Kara administracyjna

 

Dnia 6 listopada 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędziowie WSA Mirella Ławniczak (spr.) WSA Marek Sachajko Protokolant: st.sekr.sąd. Agata Tyll-Szeligowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 listopada 2019 roku przy udziale Prokuratora Prokuratury Regionalnej w [...] sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. w [...] na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] czerwca 2019r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów I. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji, II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...]- [...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] marca 2019 r Naczelnik [...] Urzędu Celno-Skarbowego w [...] nałożył na Spółkę z o.o. [...] z siedzibą w [...] karę pieniężną w kwocie [...]zł za niedokonanie przez przewoźnika uzupełnienia zgłoszenia przewozu towarów [...]

W toku postępowania ustalono, że w dniu [...] stycznia 2019 roku na byłym drogowym przejściu granicznym w [...] funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej dokonali kontroli środka przewozowego - [...], nr rejestr. [...] wraz z naczepą typu [...] o nr rejestr. [...], którym kierował I. K.. Podmiotem odbierającym towar o nazwie [...] w ilości [...] kg, [...] przewożonego z [...] do Polski była [...], z miejscem dostarczenia towaru pod adres ul. [...], [...], zaś przewoźnikiem była Spółka z o.o. [...]. Po sprawdzeniu danych w systemie monitorowania przewozu i porównaniu ich z danymi w dokumentach przewozowych stwierdzono niewykonanie przez przewoźnika obowiązku uzupełnienia danych w zgłoszeniu przewozu towarów, o których mowa w art. 6 ust.3 pkt 1 ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Kierowca przewoził m.in. [...] o kodzie [...], która zgodnie z art. 3 ust.11 w/w ustawy w zw. z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2108 roku w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego przewozu towarów powinna być zgłoszona do rejestru, a konkretnie zgłoszenie przewozu towarów powinno być uzupełnione o dane wskazane w art. 6 ust. 3 pkt 1 ustawy o SENT. Wyjaśniono w uzasadnieniu, że przewoźnik otrzymał informację o towarze, jaki będzie przewożony oraz nr referencyjny SENT i to w chwili odbioru dokumentów przewozowych. Podkreślono, że uzupełnienie danych w zgłoszeniu SENT podczas trwania kontroli, jeszcze przed jej zakończeniem nie oznacza, że przewoźnik wywiązał się ze swoich obowiązków, jest to działanie spóźnione. Organ nie znalazł też podstaw do zastosowania art. 26 ust. 3 ustawy o SENT, wskazując, że zwolnienie z kary jest uzasadnione w sytuacjach bardzo szczególnych i wyjątkowych, na które podatnik nie miał wpływu i które były niezależne od sposobu jego postępowania i jednocześnie powiązane z momentem zaistnienia sytuacji, w której doszłoby do naruszenia przepisów w/w ustawy. Podkreślono cel ustawy, represyjny charakter kar administracyjnych i wskazano, że nie przewiduje ona możliwości stopniowania kar w zależności od stopnia zawinienia ani wartościowania przyczyn dokonanych naruszeń.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00