Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 26 listopada 2019 r., sygn. II SA/Op 392/19

Ochrona środowiska

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędzia NSA Jerzy Krupiński (spr.) Protokolant st. insp. sądowy Katarzyna Stec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 listopada 2019 r. sprawy ze skargi K. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 28 czerwca 2019 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przekazanie po terminie półrocznego sprawozdania oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez K. S. (prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: A), zwanego dalej: "skarżącyM" - reprezentowanego przez adwokata T. P., jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu (zwanego dalej: "Kolegium") z 28 czerwca 2019 r., nr [...], utrzymująca w mocy decyzję wydaną z upoważnienia Zarządu Związku Międzygminnego "Czysty Region", z 2 kwietnia 2019 r., nr [...], w przedmiocie nałożenia na skarżącego kary pieniężnej w kwocie 4.600 zł za przekazanie po terminie półrocznego sprawozdania z działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Skarga została wniesiona w następującym, wynikającym z akt administracyjnych, stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z 2 kwietnia 2019 r., nr [...], Zarząd Związku Międzygminnego "Czysty Region" (zwany dalej "Zarządem Związku") nałożył na skarżącego administracyjną karę pieniężną w kwocie 4.600 zł za przekazanie sprawozdania półrocznego, za I półrocze 2016 r. po terminie określonym w art. 9n ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2018 r., poz. 1454) zwanej dalej ustawą, z opóźnieniem wynoszącym 46 dni. Decyzja wydana została na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257, z późn. zm.) zwanej dalej K.p.a. w zw. z art. 189a § 1 i art. 189d K.p.a. oraz art. 9x ust. 1 pkt 5 w związku z art. 9n ust. 2 i art. 9zb ust. 1 ustawy oraz § 6 ust. 2 pkt 8 oraz § 19 ust. 3 pkt 6 i § 22 ust. 1 pkt 5 Statutu Związku Międzygminnego "Czysty Region" (Dz. Urz. Woj. Opolskiego z 2010 r., nr 8, poz. 129, z późn. zm.). Podpisana została natomiast przez Przewodniczącą Zarządu Związku oraz działającą z upoważnienia Zarządu Związku Główną Księgową. W uzasadnieniu wyjaśniono, że Związek Międzygminny "Czysty Region" w Kędzierzynie-Koźlu (zwany dalej też "Związkiem") wykonuje zadania gmin członkowskich w zakresie m. in. kontroli przestrzegania przepisów ustawy. Wynikające z niej zadania organów wykonawczych gmin wykonuje Zarząd Związku, w imieniu którego działa Przewodniczący Zarządu Związku. Przywołując regulacje ustawy znajdujące zastosowanie w sprawie wskazano, że w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 czerwca 2016 r. skarżący był wpisany do rejestru działalności regulowanej i równocześnie ujawniony był w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej jako prowadzący działalność m.in. w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy należącej do Związku. Był więc podmiotem obowiązanym do przekazania w terminie do 31 lipca 2016 r. półrocznego sprawozdania za I półrocze 2016 r. Tymczasem sprawozdanie to przekazał dopiero 16 września 2016 r., czyli po 46 dniach od upływu ustawowego terminu. Nie przedstawił przy tym żadnych okoliczności, które obiektywnie mogłyby tłumaczyć dokonane naruszenie - tym bardziej w stanie faktycznym sprawy niepodobna dopatrywać się jakichkolwiek znamion siły wyższej w rozumieniu art. 189e K.p.a. Wskazano, że waga naruszenia jest znaczna, albowiem bez względu na rozmiar prowadzonej działalności czy nawet jej brak, w okresie objętym sprawozdaniem półrocznym przedsiębiorca figurował w odnośnych rejestrach jako odbierający odpady, a więc potencjalnie mógł w każdej chwili wykonać usługi w tym zakresie. W tej sytuacji, zaniechanie złożenia sprawozdania stanowi poważne zagrożenie dla planowania gospodarki odpadami nie tylko w obrębie Związku ale i w skali województwa. Uprzedni brak karalności za podobne uchybienia, choć występuje w sprawie, nie może natomiast prowadzić do łagodzenia odpowiedzialności, albowiem okoliczności wskazują, że przekazanie sprawozdania po terminie wynika wyłącznie z niewłaściwej organizacji pracy przedsiębiorcy, co nie powinno mieć miejsca w działalności regulowanej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00