Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 listopada 2019 r., sygn. II SA/Ol 756/19
Ochrona środowiska; Administracyjne postępowanie
Dnia 28 listopada 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant referent Małgorzata Gaida po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2019 roku sprawy ze skargi Stowarzyszenia A. na decyzję Samorządowego Kolegium z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko - umorzenia postępowania odwoławczego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz Stowarzyszenia A kwotę "[...]" zł (słownie: "[...]") tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją Wójta Gminy G. z dnia "[...]", na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ust. 1, 2, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2017r., poz. 1405 ze zm. - tekst jednolity obowiązujący w dacie wydania zaskarżonej decyzji - dalej jako: u.o.u.i.o.ś.) oraz § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 71), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Z.W., stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie węzła betoniarskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce o nr geod. "[...]", obręb K. W uzasadnieniu podano, że wniosek wraz z załączoną dokumentacją przesłano do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie celem wydania opinii co do obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Organy te nie stwierdziły potrzeby przeprowadzenia tej oceny. Wskazano, że skala i rodzaj planowanej inwestycji kwalifikuje ją w oparciu § 3 ust 1 pkt 21 rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane. Wyjaśniono, że przy analizie wniosku uwzględniono łącznie uwarunkowania ujęte w art. 63 ust 1 pkt 1-3 u.o.u.i.o.ś. Biorąc pod uwagę opinie organów oraz uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 u.o.u.i.o.ś. organ postanowieniem z dnia "[...]" stwierdził, iż może odstąpić od potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Podano, ze na żadnym etapie postępowania nie ograniczono możliwości udziału w postępowaniu organizacji ekologicznych. Wnioskiem z dnia 2 lipca 2018r. Stowarzyszenie Straży Ochrony Przyrody w Polsce Oddział Wojewódzki "[...]" z siedzibą w K. (dalej jako: Stowarzyszenie) zgłosiło chęć uczestniczenia w przedmiotowym postępowaniu i pismem z dnia 12 lipca 2018r. poinformowano wnioskodawcę o włączeniu go do kręgu stron prowadzonego postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 44 ust. 1 u.o.u.i.o.ś. W toku postępowania Stowarzyszenie nie złożyło uwag dotyczących planowanej inwestycji.