Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 listopada 2019 r., sygn. I SA/Ol 553/19

Środki unijne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło Sędziowie sędzia WSA Renata Kantecka sędzia WSA Przemysław Krzykowski ( sprawozdawca ) Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Niewiadomska po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 21 listopada 2019r. sprawy ze skargi S. B. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie odmowy wstąpienia do toczącego się postępowania w sprawie przyznania kolejnej płatności rolno - środowiskowo - klimatycznej oddala skargę

Uzasadnienie

S. B. (dalej: skarżący, strona, wnioskodawca, rolnik), wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: Dyrektor, organ odwoławczy) z "[...]", nr "[...]", utrzymującą w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego ARiMR (dalej: organ I instancji, Kierownik) z "[...]" o odmowie wstąpienia do toczącego się postępowania w sprawie przyznania kolejnej płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej (dalej jako PROW) na rok 2016.

W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy w pierwszej kolejności powołując się na treść art. 16 ustawy z dnia 7 kwietnia 2017r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017r., poz. 935) wskazał, że w związku z tym, że postępowanie w przedmiotowej sprawie wszczęte zostało w dniu 27 maja 2017r., w niniejszej sprawie zastosowanie mają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego w brzmieniu sprzed nowelizacji, która weszła w życie od 1 czerwca 2017r.

W ocenie Dyrektora z uwagi na okoliczności niniejszej sprawy i charakter płatności, o jakie strona się ubiegała, postępowanie wyjaśniające organów było skoncentrowane na ustaleniu, czy spełniono wszystkie warunki do przyznania wsparcia, o które strona wnioskowała. Ze złożonego wniosku oraz oświadczenia, o którym stanowi § 29 ust. 7 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju z dnia 18 marca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015r., poz. 415 ze zm., dalej jako rozporządzenie Rśk), wynika, że skarżący z dniem 1 maja 2017r. przejął od K. M. posiadanie gruntów rolnych, w odniesieniu do których realizowane jest zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne (podjęte przez K. M.). Z załączonej do wniosku umowy z dnia 1 maja 2017r. wynika, że przeniesienie posiadania gruntów rolnych objętych zobowiązaniem rolno·-środowiskowo-klimatycznym nastąpiło pomiędzy Spółką, reprezentowana przez J. C. (wydzierżawiający) a S. L. B. (dzierżawca). Dlatego Dyrektor w pełni podzielił pogląd Kierownika, że strona nie nabyła posiadania gruntów rolnych, w odniesieniu do których realizowane jest zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne, bezpośrednio od rolnika, który był dotychczas posiadaczem tych gruntów, tj. K. M. - co było warunkiem przejęcia zobowiązania w zakresie płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej. Powyższe uniemożliwia uznanie przeniesienia zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego podjętego przez K. M. na stronę za skuteczne, w związku z czym strona nie mogła skutecznie wstąpić do postępowania wszczętego z wniosku K. M. o przyznanie kolejnej płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej do powyższych działek na rok 2016.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00