Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 października 2019 r., sygn. I SA/Gd 1126/19
Celne prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janina Guść, Sędziowie Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak, Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Kinga Czernis, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 października 2019 r. sprawy ze skargi "A" Spółki z o.o. z siedzibą [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej [...] z dnia 16 kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie klasyfikacji taryfowej towaru oraz określenia kwoty długu celnego oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 19 stycznia 2017 r. B Sp. z o.o., działając jako przedstawiciel bezpośredni A Sp. z o.o. z siedzibą w C. (dalej w skrócie zwanej "spółką" lub "skarżącą") zgłosiła celem objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu sprowadzony z Chin towar w postaci części do turbosprężarek jednostopniowych - kierownica spalin. Importowane towary zaklasyfikowano do kodu TARIC 8414 90 00 90, obejmującego: "pompy powietrzne lub próżniowe, sprężarki i wentylatory powietrza lub innych gazów; okapy wentylacyjne lub recyrkulacyjne z wbudowanym wentylatorem, nawet z filtrami; części; pozostałe". Stawka erga omnes przyporządkowana do tego kodu to 2,2 %. Zgłoszenie zostało zarejestrowane pod nr [...].
W okresie od dnia 8 września 2017 r. do 16 października 2017 r. funkcjonariusze Urzędu Celno-Skarbowego przeprowadzili kontrolę dokumentacji handlowej, księgowej i celnej z tytułu obrotu dokonywanego z krajami trzecimi za okres od dnia 1 lipca 2015 r. do dnia wszczęcia kontroli. Na podstawie dokonanych ustaleń sporządzono protokół kontroli z dnia 16 października 2017 r.
Decyzją z dnia 23 listopada 2018 r. nr [...], wydaną na podstawie 22 ust. 7 w zw. z art. 29, art. 48, art. 56 ust. 1 i 2, art. 57 ust. 1 i 3, art. 105 ust. 4, art. 114 ust. 2 i art. 172 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L nr 269 z dnia 10 października 2013 r. ze zm.; dalej w skrócie jako "UKC"), art. 3 ust. 1 i 2, art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L nr 256, s. 1 z dnia 7 września 1987 r. ze zm.) oraz art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1821 z dnia 6 października 2016 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L nr 294, s. 1 z dnia 28 października 2016 r.; dalej jako: "rozporządzenie wykonawcze nr 2016/1821"), Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego orzekł o klasyfikacji taryfowej towaru ujętego w wyżej wskazanym zgłoszeniu celnym w postaci kierownicy spalin do kodu Taric 8411 99 00 99 ze stawką celną erga omnes w wysokości 4,1% oraz orzekł o zaksięgowaniu wymaganej kwoty należności celnych (A00) w wysokości 3155 zł.