Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 9 października 2019 r., sygn. I SA/Gd 1247/19

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Rischka (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Irena Wesołowska, Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Protokolant Starszy Asystent Sędziego Jarosław Witych, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 9 października 2019 r. sprawy ze skargi "A" S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 21 kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2011 rok 1. uchyla zaskarżoną decyzję 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej kwotę 2.817 zł (dwa tysiące osiemset siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Prezydent Miasta [...] decyzją z 20 stycznia 2016 r. określił "A" S.A. z siedzibą w W. wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2011 r. w kwocie 575.839 zł. W motywach rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji stwierdził m.in., że strona bezzasadnie obniżyła stawki podatkowe dla budynków oznaczonych jako obiekt nr 1 (budynek biurowy) i nr 3 (budynek noclegowni) w złożonych korektach deklaracji za 2011 r. Zdaniem organu konieczność przeprowadzenia remontu powyższych budynków nie może być traktowana jako dowód na brak możliwości wykorzystania przedmiotu opodatkowania do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych.

Po rozpoznaniu odwołania spółki, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z 21 kwietnia 2016 r. utrzymało w mocy powyższą decyzję organu pierwszej instancji. W motywach rozstrzygnięcia SKO stwierdziło, że w świetle poczynionych w sprawie ustaleń faktycznych nie można uznać, iż obiekty nr 1 i nr 3 nie są oraz nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności ze względów technicznych, co uzasadniałoby ich zwolnienie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Organ odwoławczy podkreślił, że pojęcie "względy techniczne", o którym mowa w art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1445 ze zm., dalej: "u.p.o.l."), w brzmieniu obowiązującym do 2015 r., należy łączyć tylko z obiektywnymi przeszkodami, a więc niezależnymi od woli podatnika, uniemożliwiającymi prowadzenie działalności gospodarczej, czego obowiązek wykazania ciąży na podatniku, a co z akt sprawy nie wynika. Według SKO organ pierwszej instancji zastosował prawidłową wysokość stawki podatku od nieruchomości za okres poprzedzający wejście w życie uchwały Rady Miejskiej w [...] Nr [...] z dnia 29 grudnia 2010 r. (dalej: "uchwała RM z 2010 r."). W tym zakresie zastosowano bowiem stawki obowiązujące uprzednio na podstawie uchwały Rady Miejskiej w [...] Nr [...] z dnia 26 listopada 2008 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości. (dalej: "uchwała RM z 2008 r.").

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00