Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 września 2019 r., sygn. VI SA/Wa 1418/19
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Kozik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Sędzia WSA Tomasz Sałek Protokolant spec. Marcin Just po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 września 2019 r. sprawy ze skargi J. N. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie uznania skarżącego winnym spowodowania wypadku żeglugowego oddala skargę
Uzasadnienie
Minister Infrastruktury i Rozwoju (dalej: "Minister", "organ") decyzją z "(...)" września 2015 r. nr "(...)", na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm., dalej: "K.p.a."), po rozpatrzeniu odwołania J. N. (dalej: "Strona", "Skarżący"), utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we "(...)"z "(...)"maja 2015 r., w sprawie uznania Strony za winną naruszenia przepisów żeglugowych i doprowadzenia do wypadku żeglugowego polegającego na najechaniu kolejki napowietrznej na dźwig T. "(...)", znajdujący się na promie ""(...)"", prowadzony przez pchacza N. "(...)"5.
Organ wyjaśnił w zaskarżonej decyzji, że 5 marca 2014 r. nastąpiła kolizja, w której uczestniczył kierowany przez Stronę zestaw pchany składający się z pchacza N. "(...)" i promu ""(...)"" oraz jeden z wagoników kolejki napowietrznej wahadłowej dwulinowej typu "(...)"Politechniki "(...)".
Organ I instancji w decyzji z "(...)" maja 2014 r., uznał Stronę winną naruszenia § 1.02. ust. 8, § 1.04. ust. 1, § 1.06. ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 212, poz. 2072, dalej: "rozporządzenie żeglugowe") oraz § 6 zarządzenia Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu z dnia 1 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa ruchu i postoju statków na śródlądowych drogach wodnych.