Wyrok WSA w Opolu z dnia 19 września 2019 r., sygn. II SA/Op 207/19
Kara administracyjna; Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski - spr. Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia NSA Jerzy Krupiński Protokolant St. inspektor sądowy Grażyna Jankowska-Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 września 2019 r. sprawy ze skargi B. D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 27 marca 2019 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 15 lutego 2019 r., nr [...], 2) zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącej B. D. kwotę 207 (dwieście siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu jest decyzja Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 27 marca 2019 r. (nr [...]) utrzymująca w mocy decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 15 lutego 2019 r. (nr [...]) o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 500 zł (słownie: pięćset złotych) na B. D. jako na osobę zarządzającą transportem w A S.A.
Skarga została wniesiona w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Podczas kontroli drogowej autobusu marki [...] o numerze rejestracyjnym [...], przeprowadzonej przez pracowników Opolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w dniu 28 września 2018 r. przy [...] w [...], stwierdzono naruszenia polegającego na wykonywaniu przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowaną jako niebezpieczna, tj. za naruszenie określone w lp. 15.2 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58) - zwanej dalej ustawą. Podczas kontroli stwierdzono istnienie niebezpiecznych usterek w ww. autobusie powodujących bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego lub naruszających wymagania ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym. Kontrola wykazała: wyciek paliwa z układu ogrzewania pojazdu (webasto), nadmierną korozję elementów luku bagażowego z widocznymi pęknięciami ścianek, brak fartucha przeciwbłotnego i wycieki płynów eksploatacyjnych z okolic wtryskiwaczy. Przebieg i wyniki kontroli zostały udokumentowane protokołem kontroli (nr [...]) z dnia 28 września 2018 r.