Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 26 września 2019 r., sygn. II SA/Op 216/19

Planowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Protokolant Referent stażysta Marta Gajowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 września 2019 r. sprawy ze skargi B. M. i L. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 28 grudnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez B. i L. M. jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 28 grudnia 2018 r. (nr [...]) utrzymująca w mocy decyzję Burmistrza Nysy z dnia 4 października 2018 r. (nr [...]) odmawiającą ustalenia, na rzecz skarżących warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie jednorodzinnego budynku mieszkalnego, wolnostojącego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie działki oznaczonej geodezyjnie nr a, obręb [...].

Skarga została wniesiona w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Burmistrz Nysy odmówił ustalenia warunków zabudowy, na rzecz B. i L. M., dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego, stwierdzając brak spełnienia wymogu przewidzianego w art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą. W ocenie organu omawiana inwestycja nie jest zgodna z przepisami odrębnymi, tj. rozporządzeniem Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz. U. Nr 52, poz. 315) - zwanego dalej rozporządzeniem. Podkreślił, że teren objęty wnioskiem, w całości zlokalizowany jest w odległości mniejszej niż 50 m od istniejącego cmentarza. Powołując się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 września 2017 r. (sygn. akt II SA/Kr 445/17), wskazał, że przepis § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia dotyczy nie tylko ustalenia wymogów dla lokalizacji nowych cmentarzy w zakresie ich odległości od istniejącej zabudowy mieszkaniowej, lecz również odnosić go należy do sytuacji odwrotnej, to jest do ograniczenia możliwości lokalizowania nowej zabudowy w sąsiedztwie istniejących już cmentarzy w odległościach mniejszych niż określone w tym przepisie. Dodał, że pozostałe przesłanki art. 61 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zostały spełnione.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00