Wyrok WSA w Kielcach z dnia 12 września 2019 r., sygn. I SA/Ke 198/19
Podatkowe postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak, Sędzia WSA Danuta Kuchta (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 września 2019 r. sprawy ze skargi Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w K. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z [...] nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (dalej: "Dyrektor") utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego (dalej:
"Naczelnika") z [...] nr [...] w sprawie odmowy "A." Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "spółki") wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o "tradycyjne składanie rozliczeń skarbowych (w formie papierowej) do momentu likwidacji spółki".
Organ ustalił, że wnioskiem z 5 grudnia 2018 r. spółka zwróciła się do Naczelnika o tradycyjne składanie rozliczeń skarbowych, tj. w formie papierowej, do momentu likwidacji spółki. W uzasadnieniu wniosku krytykowała wdrożony przez organy skarbowe system informatyczny. Wskazała, że wprowadzony obowiązek łamie dotychczasowe zasady rozliczania firm przez organy skarbowe i zmusza do prowadzenia podwójnej księgowości, narusza tajemnicę funkcjonowania firmy, obciąża dodatkowymi kosztami, wprowadza do obiegu nowe narzędzie niemożliwe do poprawnego stosowania, chociażby z uwagi na wzrok starszych ludzi. Przepisy takie mają charakter dyskryminacyjny, ponieważ nakładają obowiązki na obywateli prowadzących działalność gospodarczą. Spółka powołała się na osiągnięcia na rynku krajowym i zagranicznym w budowie obrabiarek. Nadto negatywnie oceniła system rozliczania podatku VAT oraz stwierdziła, że z uwagi na doświadczenia z fałszowaniem dokumentów w Urzędzie Skarbowym, winna zachować szczególną ostrożność w składaniu i podpisywaniu dokumentów.