Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 września 2019 r., sygn. III SA/Gl 53/19

Podatek akcyzowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Herman (spr.), Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć, Protokolant Specjalista Beata Kujawska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2019 r. sprawy ze skargi G. W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z [...]r., nr [, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w K. (dalej: DIAS), po rozpatrzeniu odwołania G. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą "A" w K. (dalej: strona, skarżący) od decyzji Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w K. z [...] r., nr [...], określającej kwotę zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc czerwiec 2014 r. w wysokości 200 967,00 zł - utrzymał w mocy decyzję pierwszoinstancyjną.

W podstawie prawnej powołał art. 233 § 1 pkt 1 i art. 21 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm., dalej: O.p.), art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 6, art. 8 ust. 2 pkt 4, art. 10 ust. 10, art 13 ust.l pkt 1, art. 21 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, art. 86 ust. 1 pkt 9 i ust. 2, art. 88 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1114; dalej: u.p.a.).

W uzasadnieniu przedstawił stan faktyczny i rozważania prawne. Wskazał, że w wyniku przeprowadzonej kontroli podatkowej i postępowania podatkowego ustalono, że w czerwcu 2014 r. strona nabyła olej napędowy niewiadomego pochodzenia w ilości 110 300 litrów, od którego nie został zapłacony podatek akcyzowy, co zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 4 u.p.a. stanowi samodzielną podstawę do obciążenia podatkiem akcyzowym. Natomiast wobec braku certyfikatów, świadectw jakości nabytego paliwa, które stwierdzałyby jego zgodność z wymogami jakościowymi określonymi dla oleju napędowego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z 2008 r. Nr 221 poz. 1441 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w K. zastosował stawkę podatku akcyzowego w wysokości 1 822,00/1000 litrów ustaloną zgodnie z art. 89 ust.1 pkt 14 u.p.a. dla pozostałych pałiw silnikowych. Ponadto ustalono, że zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działałności gospodarczej, przedmiotem działałności gospodarczej kontrolowanego przedsiębiorstwa strony w okresie objętym kontrolą był transport drogowy towarów, który reałizowany był w oparciu o licencję Prezydenta Miasta K., nr [...], z [...] r. na wykonywanie transportu drogowego rzeczy; w okresie od 1 października 2013 r. do 30 czerwca 2014 r. strona w ramach działalności gospodarczej dokonywała zakupu paliw silnikowych, głównie oleju napędowego do użytkowanego taboru samochodowego; benzyna (Pb) stanowiła śladowy udział w ogólnej ilości zakupionego paliwa; w badanym okresie zakupiła łącznie ponad 730 041 litrów oleju napędowego na podstawie 128 faktur, przy czym 57 faktur dotyczyło zakupu hurtowych ilości paliwa, obejmujących 92 % wszystkich dostaw oleju napędowego. Głównym dostawcą oleju napędowego do firmy strony była Spółka z o.o. "B" z T.; duże ilości tego paliwa dostarczały również firmy: Handel Paliwami "C" z Z. oraz Firma Handlowa "D" z B. Zakup paliw silnikowych jednorazowo w mniejszych ilościach i do konkretnych środków transportu realizowany był na różnych stacjach paliw, zarówno lokalnych (np. "E", "F", "G"), jak i działających pod szyldem największych koncernów paliwowych (PKN "H" S.A., "I", "J", "K"). Nadto w badanym okresie faktury za sprzedaż ołeju napędowego i benzyny dla strony wystawiały także podmioty gospodarcze: "L" Sp. z o. o. z B., "E" S.J. z P., "G" Sp. z o. o. z K., "I" Oddział w Polsce, "B" Sp. z o. o. z T., "M" Sp. z o. o. z W., Firma Flandlowa "D" z B., "C"z Z., "N" Sp. z o. o. z K., "O" Sp. z o. o. z G., "K" Sp. z o. o. z W., "P" Sp. z o. o. w likwidacji z I, "H" S. A., PPHU "R" S.J. z J., "J" Sp. z o. o., "F" Sp. z o. o. z J. W trakcie czynności kontrolnych stwierdzono, że część płatności za zakupione paliwa dokonywano w formie gotówkowej, w tym płatności które przekraczały próg 15 000 EUR - co naruszało dyspozycje art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działałności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz.584 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00