Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 30 września 2019 r., sygn. II SA/Bd 388/19

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Grzegorz Saniewski (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek sędzia WSA Renata Owczarzak Protokolant starszy sekretarz sądowy Krystyna Witt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 września 2019 r. sprawy ze skargi S. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] lutego 2019 r. nr [...] w przedmiocie uprawnienia do wykonywania badań technicznych pojazdów oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z [...] października 2018 r. nr [...].LA Starosta [...] - D. , na podstawie art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 w związku z art. 81 ust. 12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (T.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1990; zwanej w skrócie ‘P.r.d.") oraz § 6 ust. 7 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 776 ze zm.) - cofnął skarżącemu S. Z. uprawnienia diagnosty nr [...] z [...] grudnia 2004 r. do wykonywania badań technicznych pojazdów.

Starosta ustalił, że skarżący [...] grudnia 2017 r. przeprowadził badanie techniczne naczepy marki F. (nr rejestracyjny [...]). Naczepa ta powinna podlegać dozorowi technicznemu, ponieważ załadunek i rozładunek naczepy (właściwie - zbiornika na niej zamontowanego) może odbywać się metodą ciśnieniową, a ustalone na tabliczce znamionowej dopuszczalne ciśnienie robocze wynosi 2 bary. Powinna być zatem wydana decyzja organu dozoru technicznego o dopuszczeniu pojazdu do użytkowania, jednakże naczepa nie została zgłoszona do Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) celem objęcia jej dozorem technicznym.

Starosta stwierdził, że zgodnie z art. 81 ust. 12 P.r.d. skarżący podczas badania technicznego powinien zażądać przedstawienia dokumentu wydanego przez organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego zamontowanego na naczepie. Skarżący takiego dokumentu nie wymagał. Skarżący nie sprawdził również i nie wymagał dokumentu dotyczącego zmniejszenia ciśnienia w przedmiotowej naczepie, opierając się wyłącznie na rzekomym oświadczeniu właściciela naczepy o samowolnym obniżeniu ciśnienia roboczego przez przeregulowanie zaworu bezpieczeństwa. Zdaniem organu stanowi to naruszenie art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 P.r.d. oraz § 6 ust. 12 pkt 7 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00