Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 22 sierpnia 2019 r., sygn. I SA/Ol 270/19
Celne prawo; Celne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło, Sędziowie sędzia WSA Renata Kantecka, asesor WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca), Protokolant sekretarz sądowy Jolanta Piasecka, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2019r. sprawy ze skarg Z. S. na decyzje Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia "[...]"r. nr "[...]", nr "[...]" w przedmiocie stwierdzenia powstania długu celnego, określenia kwoty cła oddala skargi.
Uzasadnienie
Skargi Z.S. (dalej: "strona", "podatnik" lub "skarżący") dotyczą dwóch decyzji Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (dalej: "organ odwoławczy: lub "DIAS") z dnia "[...]", utrzymujących w mocy decyzje Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego (dalej: "organ pierwszej instancji" lub "NUCS") z dnia "[...]", stwierdzające powstanie długu celnego i określające kwotę cła w wysokości 0 zł.
Podstawą wydania tych decyzji były ustalenia organu pierwszej instancji, wskazujące że podatnik w dniach 2, 5, 8, 11 i 29 września 2017 r. oraz w dniach 2, 6, 9, 12, 15, 18, 22, 25 i 29 października 2017 r. przekraczając w G. przejście graniczne z Federacją Rosyjską pojazdem osobowym marki "[...]" o nr rej.: "[...]", dokonał zgłoszenia celnego oleju napędowego w zbiorniku tego pojazdu w ilościach wskazanych w decyzjach NUCS, łącznie we wrześniu 2017 r. było to 500 litrów paliwa, zaś w październiku 2017 r. - 900 litrów.
Organ celno-skarbowy zweryfikował ustne zgłoszenia celne, wykorzystując w tym celu elektroniczny System Odpraw Celnych Osobowych (SOC-O), zawierający historię przejazdów oraz rodzaj i ilość deklarowanych towarów. Ustalił, że strona w okresie od 1 listopada 2016 r. do 31 października 2017 r. 108 razy przekraczała granicę UE i zadeklarowała przywóz paliwa w łącznej ilości 10.790 litrów.
NUSC uznał, że skala przywozów paliwa wskazywała na brak możliwości jego zużycia przez stronę i że nie spełniono warunków do zastosowania zwolnień z należności celnych dla paliwa wprowadzonego na obszar celny UE, w związku z czym wydał decyzje stwierdzające powstanie długu celnego i określające kwoty cła w wysokości 0 zł.