Wyrok WSA w Kielcach z dnia 29 sierpnia 2019 r., sygn. I SA/Ke 250/19
Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędziowie Sędzia WSA Maria Grabowska, Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 sierpnia 2019 r. sprawy ze skargi Powiatu S. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Powiatu S. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
1.1 W indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z [...] nr [...] Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: dyrektor, organ) stwierdził, że stanowisko Powiatu (dalej: powiatu), przedstawione we wniosku z 1 marca 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, dalej: ustawy o VAT) opłat pobieranych przez powiat za pośrednictwem Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy, jest nieprawidłowe.
1.2 Powiat, przedstawiając stan faktyczny podał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1996 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2018., poz. 995) wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. pomocy społecznej. Dokonał centralizacji swoich rozliczeń z tytułu VAT, w rezultacie czego składa jedną wspólną deklarację VAT-7 wykazującą czynności opodatkowane wykonywane przez powiat (w tym Starostwo Powiatowe, jednostki budżetowe oraz samorządowy zakład budżetowy). Tym samym to powiat jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie i ewidencję czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w tym czynności faktycznie realizowanych przez jej jednostki budżetowe nieposiadające osobowości prawnej. Do realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej utworzył m.in. jednostki budżetowe pomocy społecznej, do których należą: 1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR), 2. Dwa Domy Pomocy Społecznej (DPS), 3. Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy (PŚDS) w formie jednostki budżetowej. PŚDS jest jednostką organizacyjną, która w myśl ustawy o pomocy społecznej realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Zgodnie z zapisami statutowymi bezpośredni nadzór na PŚDS sprawuje Starosta, natomiast nadzór merytoryczny Wojewoda. PŚDS jest ośrodkiem wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Powiecie. Zgodnie z art. 51a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1508, dalej: u.o.p.s.), środowiskowy dom samopomocy świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub pootrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu rodzinnym. PCPR przyznaje pobyt w Środowiskowym Domu Samopomocy na podstawie decyzji administracyjnej (art. 106 ust. 1 u.o.p.s.). W tej decyzji ujęte są: pomoc w postaci pobytu, warunki odpłatności za pobyt ŚDS i wysokość ponoszonych opłat miesięcznych. Zgodnie z art. 51b u.o.p.s., odpłatność miesięczną za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi ustala się w wysokości 5% kwoty dochodu osoby samotnie gospodarującej lub kwoty dochodu na osobę w rodzinie. Odpłatność ta ustalana jest jednak dopiero wtedy, gdy dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza 300% kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej. Oznacza to, że kwota odpłatności każdorazowo związana jest bezpośrednio ze zmianą kryterium dochodowego. Po przekroczeniu kryterium dochodowego przez osoby uprawnione, odpłatność za usługi świadczone w ośrodku wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi ustala się w wysokości 5% kwoty dochodu. Nie jest to kryterium uznaniowe - organ ustalający odpłatność w tym zakresie nie działa w granicach uznania administracyjnego. Jest w sposób bezpośredni związany dochodem osoby uprawnionej i podejmuje decyzje w warunkach związanych treścią normy prawnej. Opłaty za pobyt wpłacane są na rachunek bankowy ŚDS, a następnie przekazywane do starostwa jako dochody Skarbu Państwa, które następnie przekazywane są do wojewody.