Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 lipca 2019 r., sygn. I SA/Po 385/19
Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert Sędzia WSA Monika Świerczak Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Ziewińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lipca 2019 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] roku nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z 22 stycznia 2019 r. F(1) sp. z o.o. sp. komandytowa (dalej: "skarżąca") wystąpiła z wnioskiem o indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących. Z opisanego stanu faktycznego wynika, że skarżąca została wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS 18 maja 2018 r. po czym 30 listopada 2018 r. wspólnik skarżącej (A. A.) wniósł do jej majątku nowy wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego prowadzonego dotychczas przez siebie w ramach indywidualnej działalności gospodarczej. Z zastrzeżeniem nieistotnych wyłączeń wniesione do majątku skarżącej przedsiębiorstwo obejmowało wszystkie, zorganizowane i przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, składniki materialne i niematerialne wchodzące w jego skład, w tym w szczególności prawa do ponad 40 sklepów w których A. A. prowadził sprzedaż detaliczną pieczywa na rzecz konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), stosując kasy rejestrujące zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm. - dalej: "ustawa o VAT"). W oparciu o nabyte w ramach aportu przedsiębiorstwo skarżąca podjęła działalność gospodarczą 01 grudnia 2018 r. rozpoczynając dokonywanie sprzedaży detalicznej pieczywa na rzecz konsumentów. W tym celu nabyto uprzednio 44 nowe kasy rejestrujące (odrębnie na wszystkie miejsca prowadzenia działalności) i zawiadomiono właściwy urząd skarbowy o rozpoczęciu obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ze wskazaniem ilości kas oraz miejsc ich używania. Rejestracja kas przez urząd skarbowy odbyła się zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami. Z kolei A. A. w związku z zaprzestaniem prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej, zawiadomił właściwy urząd skarbowy o zakończeniu obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących i poddał je odczytowi fiskalnemu.