Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 lipca 2019 r., sygn. I SA/Ol 366/19
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Wiesława Pierechod Sędziowie sędzia WSA Jolanta Strumiłło asesor WSA Katarzyna Górska ( sprawozdawca ) Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Niewiadomska po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 4 lipca 2019r. sprawy ze skargi Muzeum A na decyzję Zarządu Województwa z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zwrotu środków na realizację projektu oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Zarząd Województwa, działając jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: "IZ" lub "organ") utrzymał w mocy własną decyzję z dnia "[...]" określającą Muzeum (dalej: "strona", "beneficjent", "skarżący" lub "Muzeum") kwotę przypadającą do zwrotu i termin, do którego nalicza się odsetki, a także sposób zwrotu części środków finansowych przeznaczonych na projekt realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, a ponadto zobowiązał beneficjenta do zwrotu środków w kwocie 87.904,73 zł wraz z należnymi odsetkami.
Z akt sprawy wynika, że Muzeum zawarło z IZ w dniu "[...]" umowę nr "[...]" o dofinansowanie projektu pn. "[...]".
W toku kontroli na dokumentach stwierdzone zostały nieprawidłowości dotyczące dwóch postępowań w sprawie zamówień publicznych. Zostały one opisane w Informacji pokontrolnej, a następnie, po wezwaniu do zwrotu dofinansowania, stały się podstawą wydania decyzji IZ nr "[...]", utrzymanej w mocy zaskarżoną decyzją.
Z uzasadnienia tej decyzji wynika, że w postępowaniu nr "[...]" na roboty budowlane dotyczące remontu i modernizacji budynku Gimnazjum i skrzydła południowego budynku Podzamcza - II etap zakwestionowano płatności dokonane na podstawie 4 faktur wystawionych przez wykonawcę Spółkę A za roboty budowlane o łącznej wartości 2.036.154,48 zł. W stosunku do tej kwoty zastosowano korektę finansową 5%, a następnie, uwzględniając, że dofinansowanie projektu wynosiło 85%, wyliczono kwotę do zwrotu w łącznej wysokości 86.536,57 zł. Natomiast w postępowaniu nr "[...]" na pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu oraz sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad realizacją inwestycji pn. "[...]" zakwestionowano płatności dokonane na podstawie 4 faktur wystawionych przez Spółkę B za nadzór w projekcie na łączną kwotę 32.192 zł. W stosunku do tej kwoty także zastosowano korektę finansową 5%, a następnie, uwzględniając że dofinansowanie projektu wynosiło 85%, wyliczono kwotę do zwrotu w łącznej wysokości 1.368,16 zł. Łącznie w odniesieniu do obu postępowań zażądano zwrotu 87.904,73 zł z tytułu nałożonej korekty.