Wyrok WSA w Lublinie z dnia 18 lipca 2019 r., sygn. III SA/Lu 87/19
Administracyjne postępowanie; Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak Sędziowie Sędzia WSA Robert Hałabis (sprawozdawca) Sędzia WSA Ewa Ibrom Protokolant Starszy asystent sędziego Małgorzata Olejowska po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 16 lipca 2019 r. sprawy ze skargi T. H., W. N. i W. W. na decyzję Wojewódzki Inspektor Sanitarny z dnia [...] grudnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie przeprowadzenia ekshumacji oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] grudnia 2018 r. (nr [...]) Wojewódzki Inspektor Sanitarny - po rozpatrzeniu odwołania złożonego przez S. K. (dalej jako: Społeczny Komitet) - utrzymał w mocy decyzję Państwowego Inspektora Sanitarnego w R. z dnia [...] października 2018 r. (nr [...]), umarzającą w całości postępowanie administracyjne w sprawie zezwolenia na przeprowadzenie ekshumacji szczątków H. K. K. oraz jego żony M. K. z M. , pochowanych w krypcie Kościoła pw. P. K. Ś. w S. (S. [...], [...]) i ich przeniesienia do krypty Kościoła pw. Ś. K. w O. M. (O. M. [...], [...]).
Obie wskazane wyżej decyzje właściwych organów administracji publicznej zostały wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
We wniosku z dnia [...] marca 2017 r. T. H. - działająca jako Przewodnicząca powołanego przez trzy osoby fizyczne (przez nią, W. W. i W. N.) S. K., zwróciła się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w R. o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie ekshumacji szczątków H. K. K. oraz jego żony M. K. z M. . Zamierzeniem członków powołanego w tym celu Społecznego Komitetu było również przeprowadzenie zbiórki publicznej i przeznaczenie tak uzyskanych środków na wydatki związane z ekshumacją i ponownym pochówkiem.
Decyzją z dnia [...] października 2017 r. (nr [...]) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w R. umorzył postępowanie w tej sprawie na podstawie art. 105 § 1 k.p.a., stwierdzając że adresat decyzji (Społeczny Komitet) nie posiada interesu prawnego w rozstrzygnięciu przedmiotowej sprawy (art. 28 k.p.a.), a ponadto nie jest organizacją społeczną w rozumieniu art. 29 k.p.a. W konsekwencji Komitet ten nie posiada zdolności administracyjnoprawnej, a zatem nie może być stroną postępowania administracyjnego, co uzasadniało umorzenie takiego postępowania.