Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 2 lipca 2019 r., sygn. III SA/Kr 408/19

Ruch drogowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Michna Sędziowie WSA Hanna Knysiak-Sudyka (spr.) WSA Maria Zawadzka Protokolant specjalista Bernadetta Szczypka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 lipca 2019 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. z siedzibą w K na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 12 lutego 2019 r. nr [...] w przedmiocie rejestracji pojazdu skargę oddala

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 12 lutego 2019 r., znak [...], wydaną po rozpatrzeniu odwołania strony skarżącej A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w K od decyzji Prezydenta Miasta z dnia [...] 2018 roku Nr [...] odmawiającej zarejestrowania pojazdu marki Toyota [...] o nr VIN: [...], działając na podstawie art. 72 ust. 1, art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. 2017 r. poz. 1260), rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. 2017 poz. 2355, ze zm.) oraz art. 105 § 1, art. 156 § 1 pkt 3, art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i umorzyło postępowanie pierwszej instancji w całości.

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Zaskarżoną decyzją organ I instancji orzekł jak powyżej opisano. Organ wskazał, że w dniu 27 czerwca 2018 r. do Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta wpłynął wniosek w sprawie rejestracji jako "używanego" pojazdu marki Toyota [...] o nr VIN: [...], rok produkcji 2014. Organ wskazał, że zgodnie z załącznikiem II, tabela l, lit. k rozporządzenia Komisji (UE) nr 459/2012 z dnia 29 maja 2012 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzeniem Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 6), ostatni termin rejestracji wyżej wymienionego pojazdu, ze względu na określoną w dokumentach homologacyjnych normę emisji spalin (Euro 5), przypadał na dzień 31 sierpnia 2015 r. Do tego czasu właściciel nie zarejestrował samochodu. Natomiast dnia 1 września 2015 r. decyzją Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego uzyskał zezwolenie na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji umożliwiające, zgodnie z art. 70o ust. 3 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym rejestrację w okresie kolejnych 12 miesięcy, tj. do dnia 31 sierpnia 2016 r. Organ podkreślił, że pomimo uzyskania niezbędnego dokumentu we wskazanym terminie również nie doszło do rejestracji samochodu. Biorąc pod uwagę powyższe i mając na względzie obowiązujące przepisy, właściciel pojazdu mógł skutecznie zarejestrować samochód po dacie 31 sierpnia 2016 r., jeśli uzyskałby niezbędne dopuszczenie jednostkowe. W dalszej części uzasadnienia opisano przebieg postępowania w sprawie, podając, że w dniu 6 lipca 2018 r. wezwano wnioskodawcę w trybie art. 50 § 1 k.p.a. do złożenia wyjaśnień i przedłożenia dokumentów, z których będzie wynikać, że pojazd jest używany (jak wnioskuje strona), tj. zgodnie z przepisami był zarejestrowany na stałe w okresie obowiązywania normy emisji spalin Euro 5 (obowiązywania świadectwa WE) lub w terminie, który dla ww. pojazdu został wyznaczony w decyzji Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego o zezwoleniu na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji z dnia 1 września 2015 r. tj. do dnia 31 sierpnia 2016 r. Organ wskazał, że w odpowiedzi na wezwanie wnioskodawca przesłał do UM pismo (data wpływu do UM: 16 lipca 2018 r.), w którym podtrzymał wniosek o rejestrację pojazdu jako używanego. Stanowisko swoje uzasadnił tym, że pojazd był wcześniej zarejestrowany. Ponadto, jak twierdzi wnioskodawca, pojazd służył do jazd demonstracyjnych zarówno na terenie firmy, jak i po drogach publicznych. W dniu 18 lipca 2018 r. do UM wpłynęło oświadczenie właściciela, w którym podtrzymał dotychczasowe stanowisko w sprawie rejestracji pojazdu jako używanego. W dalszej części uzasadnienia powołano treść art. 2 pkt 62 i art. 72 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 października 2007 r. I OSK 1461/06, pismo Ministerstwa Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2018 r. Stwierdzono, że z przedłożonych dokumentów wynika jednoznacznie, że pojazd nie był nigdy zarejestrowany na stałe. Brak jest bowiem dowodu rejestracyjnego, którego wydanie stanowi nieodłączny element każdej decyzji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00