Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 lipca 2019 r., sygn. II SA/Gl 511/19
Zabezpieczenie społeczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Siudyka, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędzia WSA Andrzej Matan, Protokolant specjalista Beata Bieroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2019 r. sprawy ze skargi K. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie świadczenia wychowawczego oddala skargę.
Uzasadnienie
K. M.(dalej: "skarżąca") w dniu 6 sierpnia 2018 r. złożyła do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w S. wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego na pierwsze dziecko w rodzinie - córkę D. M. (ur. [...]).
Wójt Gminy S. decyzją z dnia [...], nr [...], wydaną na podstawie art. 2 pkt 19 lit. c), art. 4, art. 5 ust. 1, ust. 3, art. 7 ust. 1, art. 10, art. 13, art. 18 ust. 1 i art. 28 ustawy z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (j t. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm., dalej w skrócie: "ustawa"), rozporządzenia Ministra Rodziny. Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 2017 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o przyznanie świadczenia wychowawczego oraz zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku, zaświadczeniach i oświadczeniach o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego (Dz.U. z 2017 r. poz.1465) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (j. t. Dz. U, z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm., dalej w skrócie: "k.p.a.), odmówił przyznania skarżącej prawa do wnioskowanego świadczenia wychowawczego. Ustalając wysokość dochodu na jednego członka rodziny w miesiącu uznał, że wynosi on 869,63 zł. netto, zatem jest wyższy niż określony ustawą limit kryterium dochodowego 800 zł. Do obliczenia dochodu rodziny skarżącej pozyskano dane z systemu E-Podatki o dochodach w roku podatkowym 2017 i z systemu ZUS o kwocie składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dochód samej skarżącej wyniósł 16 606,64 zł., w tym uiszczone składki na ubezpieczenie społeczne wynoszą 2 426,67 zł., składki na ubezpieczenie zdrowotne 1 396,33 zł., a podatek należny od dochodu wynosi 0,00 zł. W związku z utratą przez skarżącą zatrudnienia powyższy dochód nie jest uwzględniany przy obliczaniu dochodu rodziny na okres zasiłkowy 2018/2019 (art. 2 pkt 19 lit. c) i art. 7 ust. 1 ustawy). Zdaniem organu, dochód męża skarżącej z pozarolniczej działalności gospodarczej, która jest prowadzona od [...] do nadal, wynosi 34 596,65 zł., składki na ubezpieczenie społeczne wynoszą 749,94 zł., składki na ubezpieczenie zdrowotne wynoszą 3 270,08 zł., z tego powodu podatek należny od dochodu wynosi 0,00 zł. Po pomniejszeniu dochodu o wymienioną kwotę składek dochód męża wynosi 30 576,63 zł., co daje kwotę miesięczną 2 548,05 zł. (30 576,63 zł./12 miesięcy). Ponadto, w informacji E-PODATKI wykazano dochody otrzymane na podstawie art. 27f ust. 8-10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych "dodatkowy zwrot z tytułu ulgi na dzieci" w wysokości 730,05 zł., co w przeliczeniu miesięcznym daje kwotę 60,84 zł. Uwzględniając powyższe, łączny miesięczny dochód rodziny skarżącej wynosi 2 608,89 zł. (2 548,05 zł. + 60,84 zł.), co w przeliczeniu na osobę w rodzinie daje kwotę 869,63 zł. (2 608,89 zł./3 osoby w rodzinie) i przekracza kwotę kryterium dochodowego uprawniającego do pobierania świadczenia wychowawczego na pierwsze dziecko. W dniu 1 października 2018 r. skarżąca przedłożyła dodatkowe dokumenty, tj. pismo Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w R. Inspektorat w P. z dnia 28 września 2018 r., kierowane do jej męża, w którym na str. 5-6 podano kwoty wpłat składki zdrowotnej dokonanych w 2017 r. Jak wynika z zamieszczonej tam tabeli, wpłaty dotyczą min. zaległości za lata 2013, 2014, 2015, 2016. Kwoty wpłat składki zdrowotnej za rok 2017 r. wynoszą 3 270,08 zł., co jest tożsame z kwotą z systemu ZUS. W art. 2 pkt 1 ustawy definiując dochód odsyła do przepisów ustawy o świadczeniach rodzinnych, zgodnie z którą dochód oznacza to, po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne. Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci - ilekroć w ustawie jest mowa o dochodzie członka rodziny - oznacza to przeciętny miesięczny dochód członka rodziny osiągnięty w roku kalendarzowym poprzedzającym okres, na jaki ustalane jest prawo do świadczenia wychowawczego, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 1 -3a. Dlatego też organ przy obliczaniu dochodu rodziny uwzględnił kwotę składki zdrowotnej, dotyczącą roku 2017, tj. roku kalendarzowego poprzedzającego okres, na jaki ustalane jest obecnie prawo do świadczenia wychowawczego, pomijając wpłaty na zaległości z lat ubiegłych.