Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. II SA/Sz 450/19
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder (spr.) Sędzia WSA Maria Mysiak Protokolant starszy sekretarz sądowy Anita Jałoszyńska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 czerwca 2019 r. sprawy ze skargi M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy W. z dnia [...] r. nr [...]
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] nr [...] Wójt Gminy W. na podstawie art. 104, art. 107, art. 127a § 1 i 2, art. 130 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2096), dalej "k.p.a" w zw. z art. 17, art. 20 ust. 3, art. 23, art. 24, art. 26 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 2220), po ponownym rozpatrzeniu wniosku odmówił przyznania M. M. świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawną matką - O. K..
W uzasadnieniu organ podał, że w dniu 16 listopada 2018 r. strona złożyła wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego w związku ze sprawowaniem opieki nad matką.
Decyzją z dnia [...]. organ I instancji odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia, z uwagi na pozostawanie przez matkę w związku małżeńskim i nie zaprzestanie prowadzenia gospodarstwa rolnego.
W postępowaniu odwoławczym Samorządowe Kolegium Odwoławcze
w K. uchyliło opisane rozstrzygnięcie, uzasadniając powyższe wydaniem decyzji z naruszeniem zasad postępowania administracyjnego. Kolegium podkreśliło,
że organ nie wszczął postępowania w sprawie, nie wezwał strony do złożenia wyjaśnień, nie powiadomił o zakończeniu postępowania i możliwości skorzystania
z prawa do zapoznania się z materiałem dowodowym i wypowiedzenia w sprawie.
Kierując się opisanymi wytycznymi, organ I instancji w oparciu o przeprowadzony z wnioskodawczynią w miejscu zamieszkania wywiad ustalił, że sprawuje ona całodobową opiekę nad chorą, całkowicie ubezwłasnowolnioną matką, której została ustanowiona opiekunem prawnym, tj. podaje systematycznie leki, robi zakupy, przygotowuje posiłki, kąpie ją, ubiera, czesze, wyprowadza na spacery, umawia wizyty lekarskie, na które wozi ją autem. Ponadto strona oświadczyła, że odprowadza składki do KRUS ale nie pobiera żadnej dotacji do ziemi i jej nie uprawia oraz, że nikt na gospodarstwie rolnym nie pracuje. Natomiast mąż O. K. - A. K. oświadczył, że prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z żoną, córką - M. M., jej mężem i trojgiem ich dzieci oraz siostrą I. K., opiekę nad żoną sprawuje tylko wtedy, gdy córka idzie na zakupy, do lekarza, bądź odwozi dzieci do szkoły, pomimo iż na stałe przyjmuje leki przeciwbólowe i na nadciśnienie nie posiada ustalonego stopnia niepełnosprawności, gospodarstwo rolne w oparciu o akt notarialny oraz umowę ustanowienia służebności przekazał trojgu dzieciom m.in. M. M., jego stały dochód stanowi świadczenie emerytalne z ZUS.