Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 czerwca 2019 r., sygn. I SA/Po 222/19
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Protokolant: starszy sekretarz sądowy Agata Pasternak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 maja 2019 r. sprawy ze skargi [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej spółki kwotę 697,- zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu [...] lutego 2019 r. [...] z siedzibą w P. wniosła skargę na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Inne z dnia [...] stycznia 2019 r. nr [...], wydaną w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Powyższa skarga została wywiedziona na tle stanu faktycznego sprawy, w której skarżąca wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że otrzymana dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Przedstawiając zdarzenie przyszłe skarżąca wskazała, że jest spółką kapitałową, której przedmiotem działalności gospodarczej pozostaje przede wszystkim świadczenie usług doradczych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Posiada status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Wzięła udział w konkursie służącym osiągnięciu celu szczegółowego "Doskonalenie jakości oraz monitorowanie procesu świadczenia usług administracyjnych istotnych dla prowadzenia działalności gospodarczej". Regulamin Konkursu wskazuje, m.in. maksymalną wartość kosztów ogółem projektu, którą stanowi iloczyn liczby jednostek samorządu terytorialnego (JST) objętych wsparciem w ramach jednego projektu i kwot: [...] zł dla gmin niebędących miastami na prawach powiatu i [...] zł dla miast na prawach powiatu oraz udział wkładu własnego, co najmniej 15,72%. Załącznik do Regulaminu określa standardy i ceny rynkowe wybranych wydatków w ramach Konkursu. Jednocześnie nie zakłada pełnej swobody kształtowania wydatków przez wnioskodawcę zgłaszającego projekt do dofinansowania. Koszty ogółem projektu tworzą wartość dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz wkład własny pochodzący z budżetu JST. Na podstawie wymogów zawartych w Regulaminie dla każdej JST objętej wsparciem projekt powinien zakładać realizację co najmniej dwóch zadań w zakresie obu ze wspieranych obszarów przewidzianych do realizacji w ramach Konkursu tj.: podatków i opłat lokalnych oraz zarządzania nieruchomościami. W ramach Konkursu wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pt. "Przyjazny e-urząd - podniesienie jakości usług w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz zarządzania nieruchomościami w 6 miastach". Jego celem jest podniesienie efektywności zarządzania usługami dziedzinowymi w obszarze podatków i opłat lokalnych oraz zarządzania nieruchomościami przez wdrożenie w okresie od [...] października 2018 r. do [...] marca 2020 r. rozwiązań zarządczych i informatycznych usprawniających świadczenie ww. usług oraz podniesienie kompetencji 174 pracowników. Udział Spółki jako uczestnika Konkursu ma na celu wyłącznie zrealizowanie celów Projektu, nie posiada charakteru komercyjnego, tj. nie przyczyni się do wygenerowania zysku po stronie wnioskodawcy (założenia finansowania Projektu zawarte w Regulaminie Konkursu nie dają takiej możliwości). Dzięki realizacji Projektu JST wdrożą rozwiązania usprawniające pracę urzędów w obszarze obsługi podatkowej przedsiębiorców oraz zarządzania nieruchomościami. JST biorące udział w Projekcie posiadają status partnerów tego projektu.