Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 26 czerwca 2019 r., sygn. I SA/Op 325/17

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Gerard Czech (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Grzegorz Gocki Sędzia WSA Ewa Janowska Protokolant Starszy inspektor sądowy Iwona Dąbrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2019 r. sprawy ze skargi Gminy Strzelce Opolskie na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego w imieniu Ministra Finansów (obecnie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) z dnia 27 sierpnia 2014 r., nr IPTPP1/443-404/14-3/IG w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi w niniejszej sprawie jest interpretacja indywidualna wydana przez Ministra Finansów w dniu 27 sierpnia 2014 r. nr /PTPP1/443-404/14-3/IG uznająca za nieprawidłowe stanowisko Gminy Strzelce Opolskie dotyczące podatku od towarów i usług co do możliwości pełnego odliczenia VAT od wydatków bieżących związanych z drogami wewnętrznymi.

Z wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i w swoich granicach administracyjnych wykonuje obowiązki dotyczące dróg zaliczonych do kategorii dróg publicznych, wynikające z art. 39 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7 oraz art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 1985 r. Nr 14, poz. 60 ze. zm.). Na jej terenie zlokalizowane są również drogi wewnętrzne, które są ogólnodostępne dla lokalnej społeczności. Ponadto umożliwia ona podmiotom zainteresowanym odpłatne korzystanie z odcinków dróg wewnętrznych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w szczególności umożliwia ona umieszczanie w pasie drogi wewnętrznej urządzeń infrastruktury technicznej oraz obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a także reklam oraz obiektów handlowych. Z tego tytułu pobierane jest wynagrodzenie. Częstotliwość powyższych czynności odpłatnego udostępniania pasa drogi wewnętrznej na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych w praktyce (w roku/w miesiącu) może być zmienna, gdyż zależy od wielu czynników. W konsekwencji, drogi wewnętrzne służą Gminie do nieodpłatnego udostępniania na rzecz lokalnej społeczności, co stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT, oraz odpłatnego udostępniania na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Ponosi ona natomiast koszty związane z bieżącym utrzymaniem dróg wewnętrznych, w szczególności koszty remontów, utrzymania czystości, napraw oraz malowania linii i oznakowań poziomych. Zleciła również sprzątanie (odśnieżanie) dróg innemu podmiotowi gospodarczemu, a wydatki te udokumentowane są wystawionymi na jej rzecz fakturami VAT z wykazanymi kwotami podatku. W stosunku do powyższych wydatków nie można określić zakresu wykorzystywania dróg do poszczególnych celów, mają one charakter ogólny i są jednocześnie związane z nieodpłatnym udostępnianiem odcinków dróg wewnętrznych lokalnej społeczności jak i z ich odpłatnym udostępnianiem na podstawie umów cywilnoprawnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00