Orzeczenie
Wyrok WSA w Opolu z dnia 18 czerwca 2019 r., sygn. II SA/Op 136/19
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Janowska - spr. Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia NSA Jerzy Krupiński Protokolant St. inspektor sądowy Grażyna Jankowska-Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 czerwca 2019 r. sprawy ze skargi A Spółka Jawna w [...] na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 28 stycznia 2019 r., nr [...], w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez A Spółka jawna w [...] (dalej jako skarżąca lub Spółka) jest decyzja Głównego Inspektora Transportu Drogowego (w skrócie GITD) z 28 stycznia 2019 r., nr [...], utrzymująca w mocy decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z 26 listopada 2018 r., nr [...], o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 2.000 zł za naruszenia, o jakich mowa w załączniku nr 3 lp. 9.2 do ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2200, z późn. zm., dalej przywoływanej jako ustawa o transporcie drogowym lub ustawa), tj. wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowaną jako niebezpieczna.
Zaskarżoną decyzję poprzedziło postępowanie o następującym przebiegu.
W dniu 2 listopada 2018 r. w punkcie kontrolnym [...] ([...]), na drodze krajowej nr [...] ([...] - [...]) zatrzymano i poddano kontroli samochód ciężarowy marki [...], nr rej. [...], którym kierował A. K. Samochód wykonywał przewóz z [...] do [...] na rzecz skarżącej Spółki.
W wyniku kontroli organoleptycznej całej opony stwierdzono, iż wskazany pojazd posiada na trzeciej osi z prawej i lewej strony głębokość bieżnika niezgodną z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022, z późn. zm.). Ponadto na trzeciej osi lewej strony pojazdu zauważono uszkodzenie ukazujące kord opony. Zważywszy, że tak opisana usterka została zakwalifikowana jako niebezpieczna w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. nr 132 poz. 841), organ uznał, że w dniu kontroli wykonywano przewóz drogowy pojazdem posiadającym usterki opon zakwalifikowane jako niebezpieczne. Z uwagi na stan techniczny pojazdu kierowcy wydano zakaz dalszej jazdy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right