Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 czerwca 2019 r., sygn. I SA/Gl 369/19
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Nita (spr.), Sędziowie WSA Wojciech Gapiński, Beata Machcińska, Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Lewicka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 czerwca 2019 r. sprawy ze skargi P. J. na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
W interpretacji z [...] r., nr [...], Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (zwany dalej Organem interpretacyjnym) wypowiedział się w odpowiedzi na wniosek o interpretację, złożony przez P.J. (w dalszej części uzasadnienia określanego mianem Podatnika, Wnioskodawcy, Strony lub Skarżącego). Czyniąc to, Organ interpretacyjny uznał za nieprawidłowe własne stanowisko w sprawie, zaprezentowane przez Podatnika.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco. Wnioskodawca złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego. W dokumencie tym, zgodnie z wymogami wynikającymi z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (w dniu złożenia wniosku o interpretację, miejscem publikacji tekstu jednolitego tego aktu prawnego był Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm. - zwanej dalej O.p.), Strona zawarła wyczerpujący opis stanu faktycznego, budzącego jej wątpliwości co do skutków podatkowoprawnych. Towarzyszyło temu sformułowanie pytania do Organu interpretacyjnego oraz - znowu zgodnie z treścią art. 14b § 3 O.p. - przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej już urzeczywistnionego, podatkowego stanu faktycznego.
Prezentując stan faktyczny sprawy, Wnioskodawca wyjawił, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której organizuje wyjazdy [...]. Czyniąc to, jeszcze przed wykonaniem usługi, Podatnik pobiera od swoich klientów zaliczki pieniężne, zarachowywane na poczet przyszłej ceny. Następnie, w wielu przypadkach, dopiero po uzyskaniu zaliczki, negocjuje on ze swoimi kontrahentami (podmiotami z których usług korzysta, świadcząc swoją własną usługę turystyczną) warunki korzystania z ich usług, w szczególności: przewozu, korzystania z bazy noclegowej, gastronomii, świadczeń przewodnika, czy ubezpieczenia.