Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 9 maja 2019 r., sygn. II SA/Op 95/19

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Bogusz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant st. insp. sądowy Katarzyna Stec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2019 r. sprawy ze skargi A w [...] Spółka Akcyjna na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 31 grudnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 29 października 2018 r., nr [...], 2) zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz A w [...] Spółka Akcyjna kwotę 1017( tysiąc siedemnaście) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 29 października 2018 r., nr [...], Opolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2200, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, nałożył na A w [...] Spółka Akcyjna (zwana dalej: Spółką lub skarżącą) karę pieniężną w wysokości 2.000 zł, za naruszenie, o jakim mowa w załączniku nr 3 do ustawy - Lp.9.2.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że w dniu 28 września 2018 r. przy Publicznej Szkole Podstawowej w [...] miała miejsce kontrola drogowa autobusu marki [...] o nr rej. [...] przeprowadzona przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. Kontrola ta wykazała usterki mechaniczne zakwalifikowane w rozporządzeniu z dnia 11 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego jako usterki niebezpieczne, tj. powodujące bezpośrednie zagrożenia dla bezpieczeństwa drogowego lub naruszające wymagania ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym. Organ podał, że podczas kontroli stwierdzono: wycieki paliwa z układu ogrzewania pojazdu (webasto); nadmierną korozję elementów luku bagażowego, widoczne pęknięcia ścianek; brak fartucha przeciwbłotnego; wycieki płynów eksploatacyjnych z okolic wtryskiwaczy. Organ odnotował też, że skarżąca nie przedstawiła żadnych dowód wskazujących na to, iż nie miała wpływu na stwierdzone naruszenia. Następnie, po przytoczeniu treści art. 66 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz poz. 6.1.1. załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 maja 2018 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 948) (prawidłowo Dz. U. z 2008 r. Nr 132 poz. 841 ze zm. - przypis Sądu) organ stwierdził, że pojazd posiadał usterki zakwalifikowane jako niebezpieczne, co potwierdzają poczynione ustalenia oraz dokumentacja fotograficzna. Końcowo organ wskazał, że oczywistość stwierdzonego naruszenia skutkowała nałożeniem kary pieniężnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00